Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » RTS EPD -ympäristöselosteille lisää näkyvyyttä Euroopassa

RTS EPD -ympäristöselosteille lisää näkyvyyttä Euroopassa

RTS EPD -ympäristöselosteet saavat uuden, entistä näkyvämmän julkaisukanavan Euroopassa. Jatkossa selosteet voidaan julkaista myös ECO Platform- järjestelmässä.

ECO Platform on auditoinut Rakennustietosäätiö RTS sr:n ympäristöselostetoiminnan ja se on hyväksytty osaksi kansainvälistä ECO Platform-järjestelmää. Tällä hetkellä auditoituja tahoja on kuusitoista ja ECO Platformissa julkaistuja selosteita 794 kappaletta. Lisää tietoa ECO Platformista löytyy täältä.

RTS EPD -ympäristöseloste (Environmental Product Declaration) on elinkaarianalyysiin perustuva, vapaaehtoinen ja standardoitu tapa esittää tietoja rakennustuotteiden ympäristövaikutuksista. Ympäristöselosteet auttavat rakennuttajia, suunnittelijoita ja urakoitsijoita ymmärtämään paremmin rakennustuotteisiin ja -materiaaleihin liittyviä ympäristövaikutuksia.

Selosteiden sisältämiä verifioituja eli varmennettuja ja vertailukelpoisia tietoja voidaan hyödyntää rakennusten ympäristöarvioinnissa. Ympäristöselosteet ovat olennainen tietolähde laskettaessa rakennusten hiilijalanjälkeä. Erilaisissa ympäristöluokitusjärjestelmissä, kuten RTS-ympäristöluokituksessa, LEED ja BREEAM- luokituksissa saa pisteitä ympäristöselosteen omaavista tuotteista.

RTS EPD -selosteen haltija voi halutessaan hakea julkaisulupaa ECO Platformiin. ECO Platformiin hyväksytyt selosteet tunnistat ECO Platform –logosta. Se takaa selosteen hyväksyttävyyden kaikissa eurooppalaisissa EPD-ohjelmissa, jotka ovat ECO Platformin jäseniä. RTS EPD:tä haetaan Rakennustietosäätiöstä. Lisätietoa ympäristöselosteista ja niiden liittämisestä ECO Platformiin löytyy täältä.

Lisätietoja:
Laura Sariola