Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Työmaalle, suunnittelijalle, lakimiehelle - 50 kysymystä YSEstä

Työmaalle, suunnittelijalle, lakimiehelle - 50 kysymystä YSEstä

50 kysymystä YSEstä on kirja, joka auttaa niin työmaan johtoa kuin suunnittelijoita ja myös lakimiehiä hahmottamaan Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 1998) soveltamista ja tulkintaa eri tilanteissa. Kirjoittajalla varatuomari OTK Pia Klementjeffillä on yli 25 vuoden kokemus rakennusjuristina. Kirja auttaa tekemään sopimukset oikein, jolloin erimielisyyksiä voidaan ehkäistä ennakolta.

Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 käytetään yleisesti rakennushankkeissa kaikilla rakentamisen toimialoilla. Ehdot sisältävät 92 pykälää, joten niiden hallitseminen ja ”lukutaito” rakennushankkeen eri vaiheissa on vaativaa. YSE-osaamista tarvitaan läpi rakennushankkeen alkaen tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelusta urakoitsijan 10 vuoden vastuuajan loppuun asti.

50 kysymystä YSEstä -kirjassa käydään käytännönläheisten kysymysten ja vastausten avulla läpi YSE 1998 soveltamistilanteita, joihin usein liittyy tulkintaongelmia tai joihin on vaikeaa omin avuin löytää vastausta. Lukijan on helppo ymmärtää YSEn soveltaminen ja kaikki asian ratkaisuun vaikuttavat seikat todellisten tapausten kautta.

Kirjassa käsitellään myös tuoreimman oikeuskäytännön ja -kirjallisuuden kannanottoja YSE-ehtojen tulkintaan ja soveltamiseen sekä muita asioita, jotka eivät selviä pelkästään ehtojen tekstiä lukemalla. Siinä annetaan lisäksi ennakoivan sopimisen ohjeita YSE-ehtojen tulkinnanvaraisten kohtien ja sopimusaukkojen korjaamiseen urakkasopimuksessa. Näin kirja auttaa myös erimielisyyksien ehkäisyssä ja johtaa parempiin sopimuksiin.

Kirjassa on yksityiskohtaiset asia- ja pykälähakemistot, joiden avulla löytyy helposti vastaukset erilaisiin YSE-ehtojen soveltamisongelmiin. Oikeustapaushakemistossa on viittaukset kirjan kysymyksiin, joissa ko. oikeustapauksia on käsitelty.

Kirja sopii käsikirjaksi kaikille YSE-ehtojen kanssa tekemisissä oleville. Helppolukuisuutensa ansiosta se soveltuu yhtä hyvin työmaalle kuin suunnittelijan työpöydälle, ja sen kysymyksistä ja vastauksista on hyötyä myös lakimiehille.

Lisätietoja: Pia Klementjeff; pia.klementjeff@lexmentor.fi
Kuvat ja lehdistökappaleet: toimituspäällikkö Kristiina Bergholm, kristiina.bergholm@rakennustieto.fi

50 kysymystä YSEstä
Tekijä: Pia Klementjeff
Kustantaja Rakennustieto Oy
135 s., 48 euroa
ISBN 978-952-267-019-9

Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Hallituskatu 9, Tampere; Uusikatu 32, Oulu; Raatimiehenkatu 20, Lappeenranta; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 28.1.2013