Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Ammattilaisnäkökulmia restaurointiin ja rakennussuojeluun

Ammattilaisnäkökulmia restaurointiin ja rakennussuojeluun

Ovatko restauroinnin periaatteet muuttumassa? Miten uusi rakennus pitäisi sopeuttaa ympäristöönsä? Entä millainen on säilynyt talo? Asiasta toiseen – Kirjoituksia restauroinnista ja rakennussuojelusta -kirjassa on sekä ajankohtaista tietoa korjaamisen ja rakennussuojelun käytännön työstä että arkkitehtuuriin ja ympäristöön liittyvää filosofista pohdintaa. Kirjan tarkoitus on herättää keskustelua rakennetun ympäristön merkityksestä ja avata uusia näkökulmia rakennussuojeluun ja restaurointiin.

Museovirasto pyysi useita ammattikuntia edustavilta tutkijoilta, rakennussuojelun ja restauroinnin asiantuntijoilta, suunnittelijoilta ja kulttuurialan vaikuttajilta artikkelia rakennussuojelusta ja restauroinnista viimeisen puolen vuosisadan ajalta. Teemoina olivat seuraavat: restauroinnin muuttuneet periaatteet, sopeuttaminen ja sopeutuminen, onko restaurointi enemmän puhetta kuin tekoja, millainen on säilynyt talo ja onko modernismin suojelu ongelma. Kirjan 66 kirjoittajaa vastasivat haasteeseen kukin omalla persoonallisella tavallaan: osa kirjoittaa assosioiden tai pakinatyyliin, toiset pitäytyvät käytännön esimerkeissä. Tuloksena on vaikuttava kokoelma kirjoituksia, jotka käsittelevät aihepiiriä pienistä restauroinnin yksityiskohdista koko maapalloa koskeviin ekologisiin kysymyksiin. Mukana on myös varsin kriittisiä, jopa itsekriittisiä kannanottoja.

Kirjoitukset on jäsennelty seitsemään aihealueeseen, jotka kokoavat yhteen restauroinnin ja rakennussuojelun monialaista toimenkuvaa. Osa näistä on konkreettisia kuten ”Rakennussuojelun historia”, ”Määräysmaailma ja käytännöt” ja ”Uusi arkkitehtuuri restauroinnin kohteena”, osa käsittelee teemaa vapaammin kuten ”Pinta ja patina” tai Retrokritiikki”. Kirjoitukset lähestyvät samaa asiaa monesta näkökulmasta ja luovat mielenkiintoisen, moniäänisen ja toisiaan täydentävän kokonaisuuden.

Mielenkiintoa herättävät pohdiskelut suojelun tarpeesta ja toisaalta suojelun periaatteista. Menneiden vuosikymmenten piittaamaton suhtautuminen vanhoihin rakennuksiin on onneksi muuttunut, mutta rakennusten suojeluun kaivataan lisää suunnitelmallisuutta ja oikeaa tietoa. Olisiko asiantunteva korjaaminen osa rakennuksen luonnollista elinkaarta? Kun restauroinnin periaatteet ovat muutosvaiheessa, eikä edes lainsäädännöllä kyetä turvaamaan katoavia miljöitä, voisi ratkaisu olla ammattilaisten osaamisessa ja tinkimättömässä asenteessa. Avainasemassa ovat tiedon jakaminen ja remontoijien opastaminen oikean tiedon lähteille.

Asiasta2 – kirjoituksia restauroinnista ja rakennussuojelusta
Julkaisija Museovirasto
Rakennustieto Oy, 2011
ISBN 978-951-682-976-3
228 s., 36 €

Lehdistökappaleet ja lehdistökuvat:
Toimituspäällikkö
Kristiina Bergholm
puh. 0207 476 404

Kirjoja voi ostaa kustantajan verkkokaupasta www.rakennustieto.fi ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Hallituskatu 9, Tampere; Uusikatu 32, Oulu; Raatimiehenkatu 20, Lappeenranta; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Museovirastostosta kirjaa voi tilata seuraavasti:
Julkaisutilaukset, PL 913, 00101 Helsinki tai sähköpostiosoitteella: kirjatilaus@nba.fi
Tiedustelut: puh. (09) 4050 9585 tai (09) 4050 9543
Myynti: Suomen kansallismuseon museokauppa, Mannerheimintie 34, Helsinki. Museoviraston julkaisuja myy myös virtuaalinen kirjakauppa Granum (http://granum.uta.fi/granum/)

Lehdistötiedote 27.4.2011