Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Uusi Asuinrakennuksen kuntotarkastusopas kertoo, mitä voit vaatia kuntotarkastukselta

Asunto- ja kiinteistökaupan yhteydessä tehtävän kuntotarkastuksen tavoitteena on selvittää rakennuksessa mahdollisesti olevat, terveyden tai turvallisuuden perusteella korjausta vaativat vauriot, virheet ja puutteet sekä vaurioriskit; toisin sanoen kohteen rakennustekninen kunto.

Kuntotarkastuksessa tuotetun tiedon tulee olla puolueetonta ja se on tarkoitettu asunto- ja kiinteistökaupan eri osapuolille. Virheiden ja niistä johtuvien riitatilanteiden välttämiseksi on tärkeää, että kuntotarkastus suoritetaan oikein.

Juuri ilmestynyt Asuinrakennuksen kuntotarkastusopas on käsikirja kuntotarkastuksia suorittaville tarkastajille. Siitä ilmenee yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea kuntotarkastukseen kuuluu. Opas on laadittu helppokäyttöiseksi, jäsennellyksi toimintalistaksi. Kirja lähestyy aihetta lähinnä pientalojen tarkastuksen kautta, mutta sen tietoja on helppo soveltaa myös kerrostaloasuntoihin.

Kuhunkin rakenteeseen ja rakennetyyppiin liittyvät riskit esitetään johdonmukaisesti rakennusosittain. Tarkastettavat asiat sekä tyypilliset virheet ja vauriot luetellaan jokaisen rakennusosan yhteydessä. Esimerkkitapauksia esitetään runsaasti selkein valokuvin. Kirja opastaa myös kuntotarkastuksen valmisteluun sekä tarkastusta seuraaviin toimenpiteisiin. Liitteenä on yksityiskohtainen kuntotarkastuksen muistilista.

Oppaasta on hyötyä myös asuntoa ostamassa tai myymässä oleville tahoille sekä kiinteistönvälittäjille. Lisäksi talonsa kunnosta tietoa tarvitseva talon omistaja voi hyödyntää opasta omatoimisesti talon kunnon ja korjaustarpeen selvittämisessä. Opas soveltuu myös oppimateriaaliksi AKK-tutkintoa varten sekä yritysten sisäiseen kuntotarkastajakoulutukseen.

Oppaan laatinut rakennusmestari Tapio Kemoff on ollut alusta alkaen mukana kehittämässä kuntotarkastusten ohjeita. Kirjoittaja on toiminut vuoden 2006 alusta Keskuskauppakamarin HTT-tavarantarkastajana. Hän on tehnyt noin 1000 kuntotarkastusta, kouluttanut kuntotarkastajia, toiminut kuntotarkastajien AKK-pätevyyksiin liittyneiden valvontaryhmien jäsenenä sekä hoitanut satoja kuntotarkastusreklamaatioita.

Asuinrakennuksen kuntotarkastusopas
Kemoff, Tapio
ISBN 978-952-267-024-3
142 s., 44 €