Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Alvar Aallon työluettelot helppokäyttöisenä e-kirjana

Alvar Aallon työluettelot helppokäyttöisenä e-kirjana

Minä vuonna Aalto suunnitteli Paimion parantolan? Mitä Aallon suunnittelemia rakennuksia löytyy Seinäjoelta? Missä sijaitsee Kolmen ristin kirkko ja milloin se rakennettiin? Alvar Aalto -säätiön julkaisemasta hakuteoksesta Alvar Aalto – mitä & milloin löytyy vastaus näihin ja moneen muuhun Aallon tuotantoa koskevaan kysymykseen.

Alvar Aalto osallistui elämänsä aikana yli 500 rakennushankkeeseen, joista lähes 100 oli kansainvälisiä. Yli 50 vuoden ajan hän oli aktiivisesti kehittämässä rakennettua ympäristöä, suunnitteli kaikkea mahdollista huonekaluista kaupunkikeskustoihin, sairaaloista ja toimistorakennuksista kirkkoihin, yksityistaloista kerrostaloihin. Hän kirjoitti ja luennoi arkkitehtuurista koti- ja ulkomaiselle yleisölle – verkostoitui aikansa merkittävimpien vaikuttajien kanssa.

Tähän e-kirjaan on koottu vuosittain aikajärjestyksessä ja paikkakunnittain aakkosjärjestyksessä Aallon toteutuneet ja toteutumattomat suunnitelmat. Joka vuoden aloittaa johdanto, jossa kerrotaan Aallon matkoista, ihmisistä joita hän tapasi sekä työ- ja yksityiselämän merkittävistä tapahtumista. Tekstejä elävöittävät Aallon kirjoitusten ja puheiden sitaatit sekä värikkäät aikalaiskirjoitukset, jotka tuovat arkkitehti Aallon ihmisenä lähemmäs lukijaa.

Runsas ja monipuolinen kuvitus – noin 70 piirrosta ja valokuvaa yli 70 vuoden ajalta – täydentää yksityiskohtaista tietopakettia. Kronologisen aineiston lisäksi kirjasta löytyvät Alvar Aallon täydelliset CV-tiedot, jäsenyydet koti- ja kansainvälisissä yhteisöissä, arvonimet, kunniamerkit, palkinnot sekä kilpailujen nimimerkit.

Kirja on välttämätön hakuteos tutkijoille sekä jokaiselle Aallon arkkitehtuurista kiinnostuneelle. E-kirjan hakutoiminnot mahdollistavat tietojen nopean löytämisen – etsitpä sitten yksittäistä rakennusta, henkilöä, paikkakuntaa tai vuotta. Kirjaa on saatavana myös englanninkielisenä nimellä Alvar Aalto – What & When.

Alvar Aalto – mitä & milloin
Arne Hästesko (toim.)
Julkaisija Alvar Aalto -säätiö
Kustantaja Rakennustieto Oy
107 s., 38 euroa
ISBN 978-952-267-050-2

Lisätiedot ja lehdistökappaleet: Kristiina Bergholm, toimituspäällikkö, Rakennustieto Oy, kristiina.bergholm@rakennustieto.fi, puh. 0207 476 404

Lataa kansikuvat Rakennustiedon materiaalipankista.

Lehdistötiedote 14.8.2013