Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Rakentajain kalenteri 2014 on ilmestynyt

Rakentajain kalenteri 2014 on ilmestynyt

Rakennusalan vuosittainen klassikko, Rakentajain kalenteri 2014 on ilmestynyt, nyt jo 98. kerran.

Hyväksi koettu konsepti pitää sisällään muun muassa 34 ajankohtaista ykkösrivin asiantuntijoiden kirjoittamaa artikkelia sekä ajan tasalla olevan hinnasto-osuuden. Tietysti mukana ovat perinteiset rakentamisen perustiedot, muistin virkistämiseksi jopa kreikkalaiset aakkoset.

Rakentajain kalenteri on monikäyttöinen tiivis käsikirja rakennusalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Käyttötutkimuksen mukaan sitä käyttävät eniten insinöörit, rakennusmestarit ja arkkitehdit rakennusten suunnitteluun liittyvissä tehtävissä. Kalenteri yhdistää teoriaa ja käytäntöä, kokemuksia ja tutkimuksia sekä ajatuksia ja näkemyksiä hyvään rakentamiseen kannustavalla tavalla.

Tuote-, normi- ja hintatietojen lisäksi kalenteri tarjoaa katsauksen menneen vuoden tapahtumiin sekä tietoa rakentamisen eri osa-alueiden ajankohtaisista asioista ja rakennushankkeen eri vaiheista.

Säännökset ja ohjeet -osiossa arvontuotto ja laatu ovat keskeisessä osassa. Rakennuttamisessa avataan keskustelua sekä elinkaarihankkeiden kannattavuudesta että relaatioprojektimallien ja ryhmärakennuttamisen käytöstä alati monimutkaistuvissa rakennushankkeissa.

Suunnittelua käsittelevissä artikkeleissa pureudutaan energia-asioihin, varmatoimisiin ja vikasietoisiin rakenteisiin sekä matalaenergia- ja passiivirakentamisen vaikutuksiin. Artikkeli tietomallien käytöstä rakennushankkeen toteutuksessa valottaa mallintamisen nykytilaa ja onnistumisen edellytyksiä.

Tuotteet-osiossa näkyy rakentamisen moninaisuus. Artikkeli spiraaliporapaaluista saa rinnalleen tietoa vaahtolasimurskeen käytöstä rakentamisessa, sähköenergiasta ja LVI-tuotteiden CE-merkinnöistä.

Rakentamisessa laatu konkretisoituu työmaalla. Työmaata käsittelevissä artikkeleissa kerrotaan työmaan laadunmittauksesta, Luotettavista Laatutyömaista, palveluntarjoajien arviointimenettelystä ja visuaalisen johtamisen keinoista. Lisäksi kosteus- ja homevaurioiden ehkäisemiseksi kannattaa perehtyä artikkeleihin puhtaan ilmanvaihdon toteutuksesta, rakennustyömaan kosteudenhallinnasta ja materiaalien suojauksesta työmaalla.

Rakentajain kalenteri seuraa aikaansa myös julkaisumuodoltaan. Perinteinen printtikirja on saanut vierelleen vastaavan sisältöisen e-kirjan. Lisäksi kalenteriin liittyy marraskuun aikana avautuva nettipalvelu, joka sisältää muun muassa artikkeliarkiston, viime vuosien vuosikatsaukset; YSE, KSE ja Talo 2000 -sanastot, linkkejä indeksi-, tilasto- ja pätevyystietolähteisiin sekä ladattavan tapahtumakalenterin.

Rakentajain kalenteria julkaisevat Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry sekä Rakennustietosäätiö RTS ja sen kustantaa Rakennustieto Oy. Kirjan päätoimittajana toimii DI Anssi Koskenvesa.

Lisätietoja:
Päätoimittaja Anssi Koskenvesa, Mittaviiva Oy, anssi.koskenvesa@mittaviiva.fi

Arvostelukappaleet: projektipäällikkö Kari Laine, Rakennustieto Oy, kari.laine@rakennustieto.fi

Kansi- ja aukeamakuvat voi ladata Rakennustiedon materiaalipankista rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla rakentajain kalenteri 2014

Vapaa julkaistavaksi 21.11.2013