Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Ohjeistusta huoneiston hallintaanottoon

Ohjeistusta huoneiston hallintaanottoon

Huoneiston hallintaan ottamista koskevat säännökset ovat osoittautuneet tulkinnanvaraisiksi ja etenkin asunto-osakeyhtiöiden maallikkohallinnolle haasteellisiksi soveltaa erilaisiin käytännön tilanteisiin. Huoneiston hallintaanotto asunto-osakeyhtiössä -kirja toimii apuna hallintaanottoprosessin eri vaiheiden ymmärtämisessä ja menettelyssä eteen tulevien tilanteisen ratkaisemisessa.

Huoneiston hallintaanotto asunto-osakeyhtiössä -kirja antaa käytännön ohjeita huoneiston hallintaanoton eri vaiheisiin. Kirjassa käydään yksityiskohtaisesti läpi hallintaanottomenettelyn vaiheet alkaen hallintaanoton perusteiden toteamisesta yhtiön hallinta-aikaan ja hallinnan palauttamiseen asti. Kirjassa selvitetään runsaiden esimerkkien avulla, miten ongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja ratkaista.

Hallintaanottoperusteina voivat olla esimerkiksi erääntyneet yhtiövastikkeet, huoneiston huono hoito tai huoneistossa vietettävä häiritsevä elämä. Mutta mitä on häiritsevä elämä ja miten sen voi näyttää toteen? Milloin maksulaiminlyönti voidaan katsoa vähäiseksi? Voiko asunto-osakeyhtiö lähettää kokouskutsun sähköpostilla? Saako asukas osallistua yhtiökokoukseen, jos siellä ollaan tekemässä hallintaanottopäätöstä hänen asunnostaan? Jos asunto otetaan hallintaan, milloin ja miten asukas taas voi saada asuntonsa avaimet takaisin? Asunto- ja kiinteistöasioihin erikoistuneina lakimiehinä Essi Aunola ja Aki Rosén tulkitsevat ja kommentoivat säännöksiä ja vastaavat näihin ja moniin muihin hallintaanottomenettelyssä esiin tulleisiin kysymyksiin.

Kirjan tarkoituksena on toimia ammatti-isännöitsijöiden, asianajajien ja muiden lakimiesten tehokkaana työkaluna. Kirjaan on koottu kattavasti huoneiston hallintaan ottamista koskevia säännöksiä ja niiden kommentointia sekä käytännön ohjeistusta ja oikeustapaselostuksia.

Kirjan alkuosa koostuu hallintaan ottamisen perusteista, varoituksen antamisesta sekä mahdollisesta oikaisusta, jolloin hallintaanottoa ei tapahdu. Kirjan loppuosassa kerrotaan hallintaan ottamisen päättämisestä, huoneiston hallintaan saamisesta sekä yhtiön hallinta-ajasta ja sen päättymisestä. Kirjan liitteinä on lakitekstejä sekä asiakirjamalleja mm. hallituksen antamasta varoituksesta, tiedoksiantopyynnöistä haastemiehelle sekä hallituksen kokouksen ja yhtiökokouksen päätöksistä.

Huoneiston halllintaanotto asunto-osakeyhtiössä
Tekijät: Essi Aunola ja Aki Rosén
Kustantaja: Rakennustieto Oy
280 s. 54,00 euroa