Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Itä-Suomen Rakennustietopalkinto Veikko Matikaiselle

Itä-Suomen Rakennustietopalkinto Veikko Matikaiselle

Rakennustietosäätiö RTS on myöntänyt Itä-Suomen rakennustietopalkinnon Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö Veikko Matikaiselle. Rakennusmestariksi valmistumisensa jälkeen vuodesta 1974 rakennusalalla Etelä- ja Pohjois-Karjalassa sekä Pohjois-Savossa toiminut Matikainen on tehnyt uraauurtavaa ja tuloksellista työtä alan työturvallisuuden, oppilaitosyhteistyön sekä mediayhteyksien kehittämiseksi. Häntä luonnehditaan aktiiviseksi rakennusalan imagon kehittäjäksi, yhteistyön edistäjäksi, sovittelijaksi, idearikkaaksi hengen luojaksi ja rakentavaksi neuvottelijaksi.

Talonrakennusteollisuus ry:n ja sen edeltäjien Itä-Suomen piirin toimintaa vuodesta 1989 johtanut Veikko Matikainen pitää viime vuosikymmenten tärkeimpinä edistysaskelina työturvallisuuden paranemista. Työturvallisuuskilpailuilla mitattuna ovat itäsuomalaisten järjestäytyneiden työmaiden tapaturmamäärät pudonneet murto-osaan. Kun 1990-luvun alussa tapaturmataajuus oli keskimäärin 150-200, ovat lukemat pudonneet keskimääräisesti 50:n tietämiin ja parhaimmilla työmailla alle kymmeneen.

Myös tapaturmien vakavuusaste on lieventynyt. Ilahduttavaa on pienten ja keskisuurten yritysten olennaisesti kasvanut panostus työturvallisuuteen. Se on koulutuksen, tiedotuksen ja lainsäädännön kehityksen ansiota. Ratkaisevinta on silti yritysten johdon ja työntekijöiden asenne. Työturvallisuuden lisäksi yritysten ympäristötietoisuus on kohentunut, tähdentää Matikainen.

Nuorissa on rakennusalankin tulevaisuus

Hän pitää rakennusalan tulevaisuudelle elintärkeänä yritysten ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyön kehitystä. Alan suuri haaste on turvata osaavan kotimaisen työvoiman saanti. Itä-Suomessa sen merkitys vielä korostuu. Tämä edellyttää rakennusalan oppilaspaikkojen säilymistä riittävinä toisen asteen ja ammatillisen korkea-asteen oppilaitoksissa. Valtion tulee turvata opetuksen voimavarat. Yritysten tehtävänä on taata nuorille riittävästi harjoittelu-, oppisopimus- ja työpaikkoja sekä hyvää perehdytystä. Rakennusalalla on hyvä imago ja imu nuorten joukoissa, mutta opintoja keskeytyy yhä liikaa ennen tutkintoa. Hävikki lopullisessa alalle sijoittumisessa on luvattoman suuri.

Yksittäisistä asioista uraauurtavimpia on Matikaisen mielestä ollut vuosina 2009-2012 Itä-Suomessa toteutunut EU-osarahoitteinen rakennusalan kehittämishanke ISKE. Kokonaisbudjetiltaan 2,5 milj. euron hankkeeseen osallistui 84 yritystä ja henkilöitä runsaat 2 100. ISKE edisti merkittävästi rakennusalan yritysten liiketoiminnan, ammattiosaamisen, työmenetelmien, työturvallisuuden, ympäristöosaamisen ja työhyvinvoinnin kehitystä. Hankkeesta jäi sen päättymisen jälkeen eloon useita hyödyllisiä toimintamalleja ja käytäntöjä.

Kahdeksas palkitsemiskerta

Rakennustietosäätiön myöntämän Rakennustietopalkinnon ovat saaneet aiemmin Kuopion alueyksikön eli Itä-Suomen alueella Kuopion kaupungin rakennustarkastaja Esa Koponen, Joensuun kaupungin teknisen viraston Penttilä-projekti, Savonia ammattikorkeakoulun yliopettaja Jorma Saarijärvi, maaninkalainen rakentajayritys RP-Karmi Oy, Kuopion kaupungin asuntotoimenjohtaja Hannu Harjunheimo, rakennusneuvos Martti Kankkunen Savocon Oy:stä ja Kuopion kaupungin intendentti Helena Riekki.

Palkinto myönnetään yksityishenkilölle tai työryhmälle, joka on edistänyt erityisen ansiokkaasti hyvää kaavoitus-, rakennus- tai kiinteistönpitotapaa tuottamalla, jakamalla tai hyödyntämällä rakennusalan tietoa. Rakennustietosäätiön edustajistoon kuuluu 52 rakennusalan järjestöä. Alueellisen Rakennustietopalkinnon lisäksi RTS jakaa Pietilä-palkinnon uudistushenkiselle nuorelle arkkitehdille, RAKEVA-palkinnon uusien toimintatapojen ja työmenetelmien soveltamisesta rakentamisessa tai suunnittelussa, Rakennustiedon ga-palkinnon edistyksellisestä yhteistyöstä alan hyväksi sekä UICB:n Rakennustietopalkinnon tiedonvälityksen kehittämisestä alalla.

Lisätietoja:
Veikko Matikainen,
Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö, puh. 0500 570 233
Eva Petsalo, Rakennustietosäätiön Kuopion alueyksikön palkintolautakunnan sihteeri, puh. 050 569 3991

Pitkä ja ansiokas ura talonrakennusteollisuuden edustajana toi tunnustuksen Aluepäällikkö Veikko Matikaiselle.

« takaisin Rakennustietopalkinnon tiedote Itä-Suomi, Kuopio 18.12.2013