Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Talotekniikan prosessiohjeet ja Tilaajaohjeet täydentävät liitteinä YTV2012-vaatimuksia

Kutsu medialle julkistamistilaisuuteen 21.1.2016 klo 13-15

buildingSMART Finlandin Talo –toimialaryhmä julkaisee uusia YTV2012-vaatimuksia täydentäviä liitteitä kuten urakkalaskentaan liittyvät Talotekniikan prosessiohjeet sekä Tilaajien ohjeet. Julkistustilaisuus pidetään 21.1.2016 klo 13-15 Rakennustiedossa, Malminkatu 16 A, 8.krs, 00100 Helsinki.

BuildingSMART Finland Talotekniikkaryhmä julkaisee ohjeistuksen talotekniikan urakkalaskentamateriaalin sisällöstä tietomallipohjaisessa hankkeessa. Ohjeistuksessa kuvataan ne laskentamateriaalit, joiden avulla talotekniikan urakkalaskenta voidaan suorittaa laadukkaammin, yksinkertaisemmin ja nopeammin. Ohjeiden avulla pyritään siihen, että suunnittelija voisi mahdollisimman tarkasti selvittää urakan määrätiedot. Näin urakoitsijat voivat keskittyä tarkemmin tarjoussisällön laadintaan, eikä heidän tarvitse uhrata aikaa kappalemäärien ja pituuksien laskemiseen piirustuksista.

BuildingSMART Finlandin Tilaajaryhmä on myös valmistellut ohjeet tilaajavetoisen hankkeen mallin tietosisällöiksi arkkitehti- ja rakennesuunnittelua varten. Ohje täydentää YTV2012:tä ja on tarkoitettu käytettäväksi suunnittelua tilattaessa ja projektin tietomallintamisen johtamisen apuvälineenä. Ohje kuvaa tietomallin tarkkuustason urakkakyselyvaiheessa.

Talotekniikkaryhmä keskittyy taloteknisen tietomallintamisen kehittämiseen ja yhdessä tunnistettujen tietomallinnuksen haasteiden ratkaisemiseen. Mukana ryhmän toiminnassa ovat suunnittelun, tilaajien, urakoitsijoiden ja ohjelmistotalojen edustajat.

Tilaajaryhmä toiminnassa ovat mukana mm. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien tilakeskukset, Senaatti-kiinteistöt, HOAS, NCC, Fira, SRV ja YIT. Tilaajaryhmän tarkoituksena on kehittää yhtenäisiä mallintavan suunnittelun käytäntöjä talorakennushankkeiden ohjaukseen, rakentamisen lähtötietojen tuottamiseen ja toteumatietojen vastaanottoon.

Lisätietoja: Lisätietoja: Anna-Riitta Kallinen, BuildingSMART Finland, anna-riitta.kallinen@gravicon.fi, puh. 040-770 9799.

BuildingSMART Finland on Rakennustietosäätiön alaisuudessa toimiva puolueeton, suomalaisten kiinteistö- ja infra-alan omistajien ja palveluntuottajien muodostama yhteistyöfoorumi. Mukana toiminnassa ovat omistajien lisäksi laajasti suunnittelijat, urakoitsijat, ohjelmistotalot, yliopistot ja oppilaitokset sekä muut rakennusalan yritykset. Toiminnan tavoitteena on tieto- ja kaupunkimallinnuksen edistäminen Suomessa.