Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus

Rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus

Kosteus- ja mikrobivaurioista johtuvat rakennusten sisäilmaongelmat aiheuttavat merkittäviä terveydellisiä haittoja ja suuria kansantaloudellisia kustannuksia. Tämän vuoksi kosteus- ja mikrobivaurioiden korjaaminen ja sisäilmaongelmien poistaminen on tärkeää. Uutuuskirja antaa käytännön ohjeita kuntotutkimusten tekoon sekä tutkimusten analysointiin.

Kosteus- ja mikrobivaurioituneen tai muuten sisäilmaongelmaisen rakennuksen kuntotutkimus on oleellinen osa korjaushanketta. Kuntotutkimuksella selvitetään ongelmien ja vaurioiden syyt, jotta rakennuksen korjaamiseksi osataan valita oikeat korjausmenetelmät. Rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus -opas on oppikirja ja ohje kosteus- ja mikrobivaurioiden ja rakennusten sisäilmaongelmien parissa työskenteleville kuntotutkijoille ja muille asiantuntijoille.

Opas antaa käytännön ohjeita rakennusalan ammattilaisille kosteus- ja mikrobivaurioituneiden tai muuten sisäilmaongelmaisten rakennusten kuntotutkimusten suunnittelusta, toteutuksesta sekä tutkimustulosten analysoinnista ja raportoinnista. Oppaassa kuvataan tärkeimmät sisäilman laatua heikentävät tekijät ja niiden tutkimusmenetelmät. Sisäympäristön fysikaalisista olosuhteista tarkastellaan kosteutta ja lämpötilaa, jotka liittyvät kiinteästi rakennusten kosteus- ja lämpötekniseen toimivuuteen ja koettuun sisäilman laatuun. Lisäksi oppaassa käsitellään mm. aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, kuntotutkimuksen tilaamiseen liittyvää ohjeistusta sekä kuntotutkimusten tekijöiden pätevyysvaatimuksia ja pätevöitymistapoja.

Rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus Pitkäranta Miia (toim.)
Julkaisija: ympäristöministeriö, Sarja: ympäristöopas Rakennustieto Oy, 2016
234 s. 49,50 € (sis. alv)

Lisätietoja ja arvostelukappaleet medialle: Satu Laine, satu.laine@rakennustieto.fi, puh 040 581 0138.

Kannen kuva löytyy materiaalipankistamme hakusanalla ”kuntotutkimus” osoitteesta http://rakennustieto.materiaalipankki.fi.
« takaisin Osta kirja rakennustietokauppa.fi:stä

tai kirjakaupoistamme Helsingissä ja Kuopiossa.