Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Toisaalta 2013–2015 kirjan kuvatarinat hurmaavat viehkeän absurdeina

Toisaalta 2013–2015 kirjan kuvatarinat hurmaavat viehkeän absurdeina

Vuosina 2011–2014 Metsähonkala teki ”Toisaalta”-nimistä sarjakuvaa Helsingin Sanomien Nyt-liitteeseen. Schildts & Söderströms julkaisi kuvista kirjan 2013. Kirja sai paljon faneja, kiitosta ja myönteisiä arvosteluja. Mm. Suomen Kuvalehti listasi kirjan vuoden 2013 kiinnostavimpien kirjojen joukkoon. Vuonna 2014 kirja sai Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.

Säveltäjä Lauri Supponen sävelsi Royal Philharmonic Societyn tilaustyönä kirjan kansikuvaan perustuvan kuoroteoksen, jonka BBC:n kamarikuoro kantaesitti kesällä 2012 Cheltenhamin musiikkifestivaaleilla. ”Toisaalta”-piirroksia on ollut näytteillä Turun ja Tampereen pääkirjaston aulassa sekä Cafe Aallossa Helsingissä.

Toisaalta-kuvien tarina saa nyt jatkoa. Tähän uuteen kirjaan on koottu Helsingin Sanomien Nyt -liitteessä 2013–2014 julkaistut noin neljäkymmentä sarjakuvaa. Näiden ohella kirjassa on kolmisenkymmentä aiemmin julkaisematonta kuvaa. Näistä monen aihepiiri – tekijän ja kustantajan taustasta johtuen – on arkkitehtuuri eri muodoissaan: smurffien sieniarkkitehtuurista noidan Mies van der Rohe -vaikutteiseen piparkakkutaloon.

”Toisaalta”-kuvat ovat pohjimmiltaan yhden ruudun strippejä – hieman Gary Larsonin kuvien tapaan. Aiheet löytyvät monipuolisesti historiasta, luonnontieteistä, taiteista, myyteistä ja arkielämästä. Huumori perustuu arkisen ja ylevän, sadun ja reaalimaailman rinnastukselle. Tunnelma ja miljöö ovat kuvissa tärkeitä.

Mikko Metsähonkala on syntynyt Ylöjärvellä 1966. Hän valmistui arkkitehdiksi Tampereen teknillisestä yliopistosta 1996 ja on työskennellyt siitä lähtien osakkaana ensin Quad arkkitehdit Oy:ssä ja sittemmin Arkkitehtitoimisto HMV Oy:ssä. Arkkitehdin työn ohessa Metsähonkala on toiminut aktiivisesti taiteen kentällä; tehnyt sarjakuvaa, kuvituksia, artikkeleita, maalauksia ja taiteen tutkimusta. Tällä hetkellä hän asuu Tampereella.

Lehdistökappaleet: Kristiina Bergholm, Kristiina.bergholm@rakennustieto.fi, puh. 040-824 0765.

Lisätietoja: Mikko Metsähonkala, mikko.metsahonkala@gmail.com Kannen kuva materiaalipankistamme rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla Toisaalta.

Toisaalta 2013-2015
Metsähonkala, Mikko Rakennustieto Oy, 2015