Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Uutuuskirja esittelee Arkkitehtuurin Finlandia -palkintovoittajan sekä muita Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehtien töitä

Rakennustieto onnittelee Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehteja Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnosta, joka myönnettiin Varsovassa sijaitsevalle puolanjuutalaisten historian museolle. Rainer Mahlamäki toimi rakennuksen pääsuunnittelijana.

Juuri ilmestynyt kirja Lahdelma & Mahlamäki: Works esittelee ensimmäistä kertaa toimiston töitä laajasti 1990-luvun alkupuolelta 2010-luvulle.

Peter MacKeithin kriittinen johdantoartikkeli ja viiden merkittävän kulttuurirakennuksen – Varsovan juutalaismuseon sekä Metsämuseo Luston ja Kaustisten kansanmusiikin keskuksen, jotka myös ovat Mahlamäen palkittuja töitä, kuten myös Lohjan kirjaston ja Kotkan merikeskus Vellamon – analyysit asettavat Lahdelma & Mahlamäen työt suomalaisen arkkitehtuurikentän lisäksi osaksi kansainvälistä arkkitehtuurikulttuuria. Viiden pääkohteen lisäksi kirjassa esitellään 10 muuta kohdetta, julkisia rakennuksia kouluista toimistorakennuksiin.

Arkkitehtien haastattelu tuo esiin kiinnostavia näkökulmia koulujen ja museorakennusten suunnitteluun, arkkitehtuurikilpailuihin ja suomalaisen arkkitehtuurin tulevaisuuteen. Heidän töissään korostuu näkemys arkkitehtuurista sekä julkisena, tilallisena ja materiaalisena taiteenlajina että sosiaalisena tehtävänä julkisten kulttuurirakennusten toteuttamisessa.

Tämä kirja on tarkoitettu kaikille rakennetusta ympäristöstämme ja sen laadusta kiinnostuneille.

Kirja on saatavilla Rakennustiedon verkkokaupasta www.rakennustietokauppa.fi tai RT kirjakaupoista:
Helsinki, Runeberginkatu 5, puh. 0207 476 366
Kuopio, Kauppakatu 40-42, puh. 0207 476 494.

LAHDELMA & MAHLAMÄKI ARCHITECTS: Works
Peter MacKeith (toim.)
Pehmeäkantinen, 190 x 250 mm
Noin 120 4-värikuvaa ja piirrosta
ISBN 978-952-267-071-7
152 s. 58 €
Englanninkielinen

Lisätietoja ja lehdistökappaleet:
Rakennustieto Oy, Tiina Heloma, tiina.heloma@rakennustieto.fi ja Kristiina Bergholm. kristiina.bergholm@rakennustieto.fi.

Kannen kuva löytyy materiaalipankistamme materiaalipankki.rakennustieto.fi hakusanalla Lahdelma.