Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Alvar Aalto – the Mark of the Hand

Alvar Aalto – the Mark of the Hand

Miten Alvar Aallon läsnäolo tuntui hänen arkkitehtitoimistonsa arjessa? Miten hän ohjasi suunnitteluprosessin kulkua? Alvar Aalto – the Mark of the Hand on intiimi kertomus arkkitehtitoimiston työskentelystä – siitä, minkälaista oli työskennellä suuren maestron luomassa ilmapiirissä.

Alvar Aalto on yksi arkkitehtuurin suurista mestareista. Hänen selkeästi tunnistettava, omaleimainen kädenjälkensä välittää pysyviä, inhimillisiä, kauneutta korostavia näkemyksiä, joita edelleen arvostetaan kaikkialla maailmassa. Aallon työntekijöiden – arkkitehtien, mallinrakentajien, sisustussuunnittelijoiden ja sihteerien – käymistä keskusteluista koottu ainutlaatuinen materiaali on nyt julkaistu kirjana.

Puheenvuorot valottavat Aallon inspiraation lähteitä ja sitä, miten hänen luovat, mutta käytännönläheiset ratkaisunsa syntyivät vaihe vaiheelta. Kertomus välittyy 23 keskustelun, 28 eri henkilön ja 64 eri projektin kautta. Alvar Aalto Säätiön kokoelmista on valittu alkuperäisvalokuvia sekä piirroksia täydentämään tekstipainotteista kirjaa. Kirjan toimittajat, Aallon toimistossa työskennelleet arkkitehdit Harry Charrington ja Vezio Nava, analysoivat toimiston toimintatapoja omissa esseissään.

Kirja on englanninkielinen.

Kirjan toimittajat

Arkkitehti Vezio Nava on työskennellyt Alvar Aallon toimistossa vuosina 1961–1984. Tuona aikana hän on ollut mukana lukuisissa toimiston projekteissa, muun muassa Finlandia-talon ja Italian Riolan kirkon suunnittelutehtävien parissa. Hänellä on ollut oma arkkitehtitoimisto vuodesta 1966. Vezio Nava on luennoinut Suomessa ja ulkomailla ja kirjoittanut artikkeleja lukuisiin arkkitehtuurijulkaisuihin.

Arkkitehti, PhD Harry Charrington on työskennellyt Alvat Aallon toimistossa vuosina 1985–1987. Hänen London School of Economics and Political Sciencelle laatimansa väitöskirja käsittelee Alvar Aallon toimistoa, ja hänen kirjoituksiaan aiheesta on julkaistu laajasti. Hän on tehnyt suunnittelu- ja opetustyötä Suomessa, Ranskassa ja Isossa Britanniassa. Tällä hetkellä hän luennoi Bathin yliopistossa.

Alvar Aalto – the Mark of the Hand

Toimittaneet Harry Charrington ja Vezio Nava
Kustantaja Rakennustieto Oy
427 s., 47 euroa (sis. alv.)
ISBN 978-951-862-995-4

Lisätietoja ja lehdistökappaleet:

projektipäällikkö
Heta Timonen
puh. 045 7732 4650

Kirjan voi ostaa kustantajan verkkokaupasta www.rakennustietokauppa.fi ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Hallituskatu 9, Tampere; Uusikatu 32, Oulu; Raatimiehenkatu 20, Lappeenranta; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 21.10.2011