Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Asuntomessut 2015: Tulevaisuuden rakentamista jo nyt

Asuntomessut 2015: Tulevaisuuden rakentamista jo nyt

asuntomessut_2015_pientaloalue
Vantaan Kivistöön on nousemassa pyöreäksi kaavoitettu, tiivis ja kompakti asuntomessualue.

Asuntomessut avautuvat 10.7.2015 ja esillä on runsaasti erilaisia tulevaisuuden rakentamis- ja asumisratkaisuja. Mukana on sekä tiivistä pientalorakentamista että ekotehokasta kerrostaloasumista.

Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskasen mukaan Vantaan Kivistöön rakennettava messualue vastaa ajan haasteisiin: ”Tarvitsemme kasvavalle pääkaupunkiseudulle lisää asuntoja ja parempaa ja nopeampaa joukkoliikennettä. On siis rakennettava tiiviimmin ja hyödynnettävä ennen kaikkea rataliikenteen tarjoamia mahdollisuuksia”.

Asuntomessut tarjoavat Heiskasen mukaan mahdollisuuden tutustua yhteen ekotehokkaaseen alueeseen. Noin kymmenen hehtaarin kokoinen pyöreä asuntomessualue on kaavoitettu tiiviiksi alueeksi uusien puistojen ja pienten kangasmetsien lomaan. Messukohteina on mm. uusio- ja kierrätysmateriaaleista rakennettu kerrostalo sekä Suomen ilmastoystävällisin kerrostalo. Omakotitaloissa on sekä yksilöllisiä taloja että valmistalomalleja. Pientalotonttien koot vaihtelevat 450 neliömetristä 1400 neliömetriin.

Ensi kesän asuntomessuilla esitellään etenkin erilaisia tulevaisuuden asumisratkaisuja. Messukohteiden lisäksi alueella esitellään mm. 3D-tulostamista sekä kuskiton pikkubussi, ns. älybyssi, joka myös kuljettaa messuvieraita uudelta, noin 800 metrin päässä sijaitsevalta Kivistön asemalta messualueelle ja takaisin.

Kivistön messualueelle valmistuu noin 350 asuntoa. Asuntomessujen näyttelykohteina on 24 omakotitaloa, kolme paritaloa, kuuden omakotitalon ryhmärakentamishanke sekä alueen kolme kerrostaloa.

Siru Väisänen

Artikkeli löytyy myös RY Rakennettu Ympäristö -lehdestä 3/2015