Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Juhani Pallasmaan Encounters 1 -kirjasta uusi painos

Juhani Pallasmaan Encounters 1 -kirjasta uusi painos

“Architecture frames human existential experience and provides a horizon of understanding. As architects, we do condition others’ lives; this definitively projects a decisive ethical dimension onto our work. Architecture also implies the significant allocation of collective resources—this is a serious responsibility. For me, the current course of Western culture—towards a surreal cult of materialism and consumption, temporary fashion and image—poses another moral imperative. The task of the artist and architect is to resist these forces, to prevent the erosion of value and meaning.” Juhani Pallasmaa

Rakennustieto on kustantanut arkkitehti, professori Juhani Pallasmaan kysytyistä arkkitehtuuriesseistä uuden painoksen. Vuonna 2005 ilmestynyt Encounters julkaistaan nyt nimellä Encounters 1 – Architectural Essays, ja samanaikaisesti ilmestyy arkkitehtuuriesseiden jatko-osa Encounters 2 – Architectural Essays.

Encounters 1. Kirjan esseet tarkastelevat arkkitehtuuria ja sen tehtävää suhteessa identiteettiin, tarkoitusperiin, teknologiaan ja luontoon. Pallasmaa pohdiskelee kirjoituksissaan eri tieteen ja taiteen alojen vaikuttajien ajatuksia ja piirtää arkkitehtonista maisemaa, joka on sidoksissa kaikkeen inhimilliseen kulttuuriin. Kirjan 25 esseetä ovat vuosilta 1980–2003, mutta edelleen ajankohtaisia tuodessaan esiin käden taitojen, kosketuksen ja tuntemisen merkitystä yhä teknistyvämmässä kulttuurissamme.

Peter MacKeith on toimittanut yksittäisistä esseistä kiinnostavan kokonaisuuden seuraavien seitsemän teeman alle: kuulosteleminen (Sounding), tunnusteleminen (Sensing), asuttaminen (Inhabiting), tarkastelu (Observing), oppiminen (Learning), heijastaminen (Reflecting), Aika (Time). Kirja on englanninkielinen.

Encounters 1 – Architectural Essays
Juhani Pallasmaa
Toimittanut Peter MacKeith
Kustantaja: Rakennustieto Oy
2. painos
384 s., e 59,00 (sis. alv)
ISBN 978-952-267-022-9
402 valokuvaa

Lehdistökappaleet ja lehdistökuvat: heta.timonen@rakennustieto.fi

Kirjoja voi ostaa kustantajan verkkokaupasta, Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Hallituskatu 9, Tampere; Uusikatu 32, Oulu; Raatimiehenkatu 20, Lappeenranta; Kauppakatu 40–42, Kuopio ja Pro Puu -keskuksesta, Satamakatu 2 A, Lahti sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 30.9.2012