Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Esteettömät sisäliikuntatilat -kirja ilmestynyt

Esteettömät sisäliikuntatilat -kirja ilmestynyt

Liikuntapaikkarakentamisessa on viime vuosikymmenien aikana alettu kiinnittää paremmin huomiota kaikille soveltuvien, esteettömien tilojen toteuttamiseen. Elokuussa 2013 ilmestynyt Esteettömät sisäliikuntatilat -teos esittelee erilaisia ratkaisuja, joiden avulla liikuntatilat soveltuvat mahdollisimman laajoille käyttäjäryhmille.

Suomalaisten ikääntyessä myös liikkumisen ja toimimisen esteet lisääntyvät. Esteettömät liikuntatilat antavat yhä suuremmalle käyttäjäjoukolle mahdollisuuden harrastaa liikuntaa, oli kyse sitten kuntoliikunnasta tai kilpaurheilusta. Esteettömien tilojen myötä yhä useammat ihmiset pääsevät seuraamaan erilaisia urheilu- ja kulttuuritapahtumia myös katsomosta tai muista yleisötiloista.

Runsaasti kuvitettu Esteettömät sisäliikuntatilat -kirja antaa esimerkkejä kaikkien liikuntaympäristöjen kehittämiseen. Kirja keskittyy tilojen toimivaan mitoitukseen ja varusteluun, ja esittelee myös vammaisurheilun ja soveltavan liikunnan suorituspaikkojen esteettömiä ratkaisuja.

Kirjan ensimmäisessä osassa esitellään esteettömyyden kehitystä liikuntapaikkarakentamisessa sekä esteettömyyden hyötyjä eri käyttäjäryhmille. Toisessa ja kolmannessa osassa on kuvattu esteettömien liikuntatilojen suunnitteluperiaatteita, kuten valaistusta, värisuunnittelua, akustiikkaa ja materiaaleja sekä eri tilojen esteettömyysvaatimuksia. Kirja esittelee mm. ulkotilojen, sisäänkäyntien, tuulikaappien, ovien, portaiden, hissien, pesutilojen ja urheilukatsomojen esteettömyysratkaisuja. Esteettömyysmääräykset ja niiden ohjeet luovat hyvän pohjan tilojen suunnittelulle.

Kirjan viimeisessä osassa keskitytään vammaisurheilun ja soveltavan liikunnan eri lajeihin ja niiden suorituspaikkojen esteettömyyteen. Liikuntasalien ja palloiluhallien lisäksi esitellään useita lajikohtaisia tiloja ja niissä huomioitavia ratkaisuja.

Esteettömät sisäliikuntatilat on kokonaan uudistettu painos vuonna 1997 ilmestyneestä Esteettömät liikuntatilat -oppaasta. Uusi opas kuuluu Opetus- ja kulttuuriministeriön Liikuntapaikkajulkaisu -kirjasarjaan, jossa on aiemmin ilmestynyt Esteetön luontopolku- ja Esteetön perhepuisto ja liikuntapolku -oppaat sekä halli- ja lajikohtaisia oppaita.

Esteettömät sisäliikuntatilat -kirjan toimittajana on toiminut arkkitehti Niina Kilpelä. Teos on suunnattu päättäjille, suunnittelijoille, rakentajille, toiminnan järjestäjille sekä ylläpitäjille, mutta myös kaikille esteetöntä liikkumisympäristöä tarvitseville.

Esteettömät sisäliikuntatilat
Tekijä: Niina Kilpelä (toim.) ja Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Liikuntapaikkajulkaisu 106 Kustantaja: Rakennustieto Oy
94 s. 42,00 euroa
ISBN 978-952-267-049-6.

Lisätietoja ja lehdistökappaleet: Satu Laine, puh. 0207 476 409, satu.laine@rakennustieto.fi
Kansikuvat voi ladata Rakennustiedon materiaalipankista (hakusana: esteettömät)
Kaikki OKM:n liikuntapaikkajulkaisut »

Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta ja Rakennustiedon TIETOkirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 27.8.2013