Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » K-ryhmän rakentaminen ja talotekniikka hyödyntämään RT-tuotetietokantaa

K-ryhmän rakentaminen ja talotekniikka hyödyntämään RT-tuotetietokantaa

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa hyödyntää jatkossa RT-tuotetietokantaa omassa liiketoiminnassaan käyttämällä tietokannassa olevia tavarantoimittajien kattavia tuotetietoja sekä toimittamalla K-ryhmän oman maahantuonnin valittujen merkkituotteiden tietoja tietokantaan rakennusalan urakoitsijoiden, suunnittelijoiden, tilaajien ja muiden ammattilaisten käyttöön.

Tuotetiedolle asetetut vaatimukset ovat kasvaneet merkittävästi ja kehitys on kiihtyvää. Standardoidut tuotetiedot ja niihin liittyvät palvelut ovat keskeisessä asemassa tehokkuuden parantamisessa. Rakennusalan tuottavuus ei ole juuri kehittynyt viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen ja me haluamme olla mukana uudistamassa alaa. Käytämme nykyään jo merkittävästi talotekniikan alan riippumattomien toimijoiden tuotetietopalveluja ja haluamme aktiivisesti edistää standardien käyttöä myös rakentamisen alalla. Tervehdimme ilolla myös uutta rakennusalan yhteistyötä yhteisen tuotetietokanavan rakentamiseksi. Uudet palvelut mahdollistavat tehokkaan tiedonkulun alan eri toimijoiden välillä ja vähentävät manuaalista työtä merkittävästi, Rakentamisen ja talotekniikan tavarakaupan kehitysjohtaja Timo Takamäki kertoo.

Lainsäädännön vaatima dokumentaatio lisääntyy jatkuvasti. Eri tuotteiden ajankohtaiset tuoteselosteet, käyttöturvallisuustiedotteet sekä ympäristö- ja muut merkinnät ovat tärkeää, viranomaisten vaatimaa ja eri sidosryhmien tarvitsemaa tietoa, jonka saa vain tuotteen valmistajalta.

Suomessa on valmistauduttava rakennustuotteiden osalta teknisten ominaisuuksien esittämiseen standardoidusti yhdenmukaisella tavalla kansainvälisesti yhteensopivassa muodossa. Ratkaisu tähän on ETIM-standardi, jota RT-tuotetietokanta tukee. ETIM-standardissa tuotteen tärkeimmät tekniset tiedot ovat ilmoitettu yhdenmukaisella tavalla.

K-ryhmä tulee muiden rautakauppojen ja rakennusliikkeiden ohella edellyttämään tulevaisuudessa tuotteiden teknisten ominaisuuksien esittämistä ETIM-standardin muodossa. RT-tuotetietokannassa ylläpidetään tuotteiden tekniset tiedot, tekniset dokumentit ja tuotekuvat. Tietokannassa oleville tuotteille luodaan myös rakennustuotenumero.

Kehitysjohtaja Timo Takamäki, K-ryhmä / Kesko Oyj,
timo.takamaki@kesko.fi