Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Modernia puuarkkitehtuuria perinnettä unohtamatta - uusi kirja puuarkkitehtuurista

Puulla on aina ollut tärkeä paikkansa kulttuureissa eri puolilla maailmaa. Nykyään puuarkkitehtuuri on keskeinen rakennustaidon ja -taiteen innovaatioalue. Sen piirissä kehitetään monipuolisia terveen rakentamisen ja kestävän ympäristön ratkaisuja.

Puuarkkitehtuuri-kirjassa kuvataan puurakennusten ja niiden osien kehittymistä sekä rakennusperinnettä. Moderni puuarkkitehtuuri sidotaan pitkään traditioon ja toisaalta pohditaan sen uutta sisältöä. Laaja kuva-aineisto havainnollistaa eri rakennustyyppejä ja niiden sijoittumista rakennettuun ja luonnonympäristöön.

Kirja on kolmiosainen. Ensimmäinen osa kertoo puurakentamisen historiasta Suomessa ja muualla maailmassa. Esimerkkeinä on lukuisten arkkitehtien parhaita puurakennuksia. Toinen osa kuvaa puurakennuksen osia kestävyyden ja kauneuden näkökulmasta. Kolmannessa osassa Jukka Koivula esittelee 29 toimistonsa suunnittelemaa puurakennusta: täydentävän rakentamisen kohteita, maalaistaloja, pientaloja, lomarakennuksia ja julkisia rakennuksia. Niissä hän käy läpivuosikymmenten varrella kertyneitä kokemuksiaan ja hankkeiden suunnitteluperusteita kuvien ja piirustusten avulla.

Kirja on käytännönläheinen oppi- ja käsikirja puurakennusten suunnitteluun. Sen tavoitteena on antaa esimerkkejä hyvästä rakennustavasta ja puurakennusten suunnittelun monista mahdollisuuksista.

Arkkitehti Jukka Koivula on työskennellyt puukaupunkien ja puurakennusten suunnittelun parissa opiskeluajoista lähtien. Hän on toiminut lisäksi opetustehtävissä ja harrastanut kirvesmiestöitä omissa hankkeissaan. Koivula pitää tärkeänä laaja-alaista ammattitaitoa yhdyskuntasuunnittelusta restaurointiin. Hän on seurannut puuarkkitehtuurin kehitystä, kuvannut puuympäristöjä ja eri suunnittelijoiden kohteita. Uudet puurakennuskohteet ja täydennysrakentaminen ovat olleet hänelle suunnittelutöistä läheisimpiä. Näistä on kertynyt laaja arkisto kuvia ja piirustuksia, joiden sisältö muodostaa osan käsillä olevaa julkaisua.

Puuarkkitehtuuri
Koivula, Jukka
Kustantaja: Rakennustieto Oy, 2018
176 s. | 356 valokuvaa ja piirrosta | Koko 210 mm × 270 mm, pehmeät kannet | Ovh. 45 € (sis. alv)