Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Matematiikkaa rakentajille - oppikirja käytännön laskuharjoituksiin

Matematiikkaa rakentajille - oppikirja käytännön laskuharjoituksiin

Käytännönläheiset laskutehtävät opastavat rakennusalalla tarvittavaan matematiikkaan ja perehdyttävät samalla rakennuspiirustusten lukemiseen.

Matematiikkaa rakentajille -kirjassa kerrataan matematiikan perustaidot ja opetetaan niiden soveltamista rakentamiseen. Kirjan lähes 350 laskutehtävän avulla käydään läpi rakentajan kannalta keskeinen matematiikan sisältö peruslaskutoimituksista ja likiarvosta vektoreihin ja yhtälöihin, suhteesta ja verrannollisuudesta pinta-aloihin ja tilavuuksiin.

Joka luvun alussa esitellään lyhyesti käsiteltävä aihe, minkä jälkeen on runsaasti laskutehtäviä. Suuri osa tehtävistä liittyy kirjan lopussa olevaan piirustussarjaan. Tehtävissä pyydetään mm. laskemaan kerrosaloja, käytettävien rakennusmateriaalien määriä ja rakenteiden kaltevuuskulmia. Piirustuksia on 18: viisi pääpiirustusta eli arkkitehtipiirustusta, 10 nykymääräysten mukaista rakennepiirustusta sekä kolme vanhojen määräysten mukaista ulkoseinän sekä ala- ja yläpohjan rakennetyyppiä, joiden avulla esimerkiksi selviää, miten rakenteiden paksuudet ovat muuttuneet. Piirustuksia tarkastellessaan opiskelija oppii tärkeimpien rakennuspiirustusten lukutaidon.

Kirja soveltuu rakennusalan ja talotekniikan ammattimatematiikan opiskeluun ammattioppilaitoksissa. Kirjaa voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulujen rakennusalan peruslaskujen kertaukseen, ammattilaskentoon ja rakennuspiirustusten lukuharjoituksiin.

Kirjan tekijä on DI, KM Matti Haara. Hänellä on pitkäaikainen ja monipuolinen kokemus rakennesuunnittelusta ja ammatillisesta opetuksesta. Rakennesuunnittelukokemus on kertynyt kerrostalojen suunnittelusta vesivoimalaitosten suunnitteluun ja opetuskokemus opettajan, koulutuspäällikön tehtävistä ja opetuksen kehitysprojektityöstä.

Matematiikkaa rakentajille
Matti Haara
Kustantaja Rakennustieto Oy
110 s., 32 euroa
ISBN 978-952-267-052-6

Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta www.rakennustieto.fi ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 17.9.2013