Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Varmista rakennuksen terveellisyys - tunne rakennusfysiikan lainalaisuudet

Varmista rakennuksen terveellisyys - tunne rakennusfysiikan lainalaisuudet

Kestävä ja terveellinen rakennus ei synny sattumalta. Kosteusongelmien, homepölyn ja materiaalipäästöjen lisäksi haasteita rakentamiseen tuovat uudet rakenteet ja rakennusmateriaalit sekä melun ja ilman epäpuhtauksien lisääntyminen. Myös tiukentuneet rakentamismääräykset ja korjausrakentamisen lisääntyminen edellyttävät uudenlaista asiantuntemusta. Rakennuksen fysikaalinen toimivuus on yksi tärkeimpiä asioita, joita suunnittelijan ja rakentajan tulee hallita. Vaikka rakentamisessa tapahtuu jatkuvasti muutoksia, eivät rakennusfysiikan perusasiat ole muuttuneet.

Rakennusfysiikka – Perusteet ja sovelluksia -kirjaan on kerätty tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat rakennusten ja rakenteiden toimintaan ja ennen kaikkea rakennusten käyttäjien hyvinvointiin ja terveyteen. Näitä ovat ilmasto ja sää, rakennuksen ilmanpaineet ja ilmavirtaukset, lämpö, kosteus, rakenteellinen paloturvallisuus, akustiikka, sisäilmasto sekä valaistus ja värit. Perusteiden lisäksi kirjassa käsitellään muita rakennusfysiikkaan läheisesti liittyviä asioita, kuten rakentamismääräyksiä, suosituksia ja käytännön sovelluksia. Eri lukuihin liittyvän kirjallisuusluettelon avulla löytyy tarvittaessa syvällisempää tietoutta eri osa-alueista.

Rakennusfysiikka on perusteellinen käsikirja rakennuttajille, suunnittelijoille, rakentajille ja rakennustyön valvojille sekä havainnollinen oppikirja rakennusalan opiskelijoille.

Kirjan kirjoittaja, arkkitehti, tekniikan lisensiaatti Unto Siikasella on vuosikymmenten kokemus käytännön arkkitehtisuunnittelusta ja opetustyöstä. Hän on toiminut mm. rakennusopin professorina Oulun yliopistossa ja Tampereen teknillisessä korkeakoulussa sekä pitänyt lukuisia puurakentamiseen ja rakennusfysiikkaan liittyviä vierailuluentoja Suomessa ja ulkomailla. Hän on kirjoittanut useita oppikirjoja, joista uusimpia on Puurakentaminen.

Rakennusfysiikka
Unto Siikanen
Rakennustieto Oy, 2014
256 s., 43 €
ISBN: 978-952-267-001-4

Arvostelukappaleet: Kristiina Bergholm, kristiina.bergholm@rakennustieto.fi, puh. 0207 476 404.

Kirjan kansikuvan voi ladata osoitteesta rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla rakennusfysiikka. Suora linkki kuva-aineistoon.

Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta osoitteessa www.rakennustietokauppa.fi ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 11.4.2014»

Kirjan esittely verkkokaupassa»