Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Uusinta tietoa rakennussopimuksista kaikille rakentamisen osapuolille

Uusinta tietoa rakennussopimuksista kaikille rakentamisen osapuolille

Rakentamisen laatu ei synny sattumalta. Kestävän ja terveellisen rakennuksen toteuttaminen edellyttää asiantuntemusta hankkeen joka vaiheessa. On valittava ammattitaitoiset tekijät, on tehtävä sopimukset alan sopimuskäytäntöjen mukaan ja valvottava, että ne pitävät. Sitä saa mitä tilaa, pitää rakentamisessa paikkansa hyvässä ja pahassa.

Rakennussopimukset on ajantasainen ja käytännönläheinen käsikirja kaikille kiinteistöjen kunnossapidon ja rakentamisen osapuolille. Siinä tarkastellaan rakennusalan sopimusoikeutta monipuolisesti suunnittelun alkamisesta urakoitsijan takuuajan jälkeiseen vastuuseen. Kirja opastaa oikean sopimusvaihtoehdon valinnassa sekä selvittää RT-asiakirjojen tärkeimpien kohtien tulkintoja. YSE 1998 -sopimusehtojen kohdat ja niiden tulkinnat käydään läpi viimeaikaisen oikeuskäytännön valossa sekä selvitetään Konsulttitoiminnan yleisten sopimusehtojen KSE 2013 keskeisimmät määräykset. Kirjassa on otettu huomioon rakennusalan sopimuskäytännössä ja lainsäädännössä vuoden 2014 alkuun mennessä toteutuneet uudistukset.

Yli kaksisataasivuinen liiteosa sisältää rakennusalalla käytettävät yleiset sopimusehdot, RT-sopimusasiakirjojen mallit, kiinteistön teknistä käyttöikää ja kunnossapitojaksoja käsittelevän KH-ohjekortin, asuntokauppalain ja asetuksen sekä kuluttajasuojalain 9. luvun. Rakennussopimukset on käsikirja rakennuttajille, suunnittelijoille, rakentajille ja rakennusvalvojille. Se sopii myös oppikirjaksi rakennusalan opiskelijoille.

Asianajaja, varatuomari, diplomiekonomi Aaro Liuksiala ja asianajaja, varatuomari Pia Stoor ovat syvällisesti perehtyneet rakennusalan sopimusoikeuteen. Asianajotoimisto Liuksiala & Co Oy:n osakkaina he ovat edustaneet kaikkia rakentamiseen osallistuvia tahoja, kuten sijoittajia, rakennuttajia, tilaajia, suunnittelijoita, urakoitsijoita ja tavarantoimittajia yli tuhannessa oikeudenkäynnissä ja välimiesmenettelyssä.

Rakennussopimukset
Aaro Liuksiala, Pia Stoor
Kustantaja Rakennustieto Oy
662, s. 118 euroa
ISBN 978-952-267-034-2

Arvostelukappaleet: Kristiina Bergholm, kristiina.bergholm@rakennustieto.fi

Kirjan kansikuvan voi ladata täältä»

Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta ja Rakennustiedon TIETOkirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 20.3.2014