Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Lehdistötiedotteet » Ympäristötietoisuus kansainväliseksi menestystarinaksi

Ympäristötietoisuus kansainväliseksi menestystarinaksi

Mitä pieniä ja suuria tekoja tarvitaan ympäristöongelmien ratkaisemiseksi? Entä ketkä ovat portinvartijoita, joiden kautta tieto ja päätökset kulkevat? Mikä merkitys on oikealla tiedolla ja motivaatiolla? Miten voimme vaikuttaa ympäristön tilaan kansalaisina ja kansakuntana? Kataisen hallituksen hallitusohjelma linjaa tavoitteen tehdä Suomesta maailman ympäristötietoisin kansakunta.

Kirja taustoittaa ja inspiroi tätä kunnianhimoista tavoitetta. Kirjassa 15 ympäristöalan asiantuntijaa ja toimijaa kertovat omista tavoistaan vastata aikamme suurimpaan haasteeseen: meille kaikille yhteisen maapallon tulevaisuuteen. Ongelma on globaali, mutta ratkaisut ovat paikallisia. Ne voivat olla arkista ja käytännönläheistä kansalaistoimintaa kuten kaupunkiviljely ja tavaroiden kierrätys netissä, koulutusta ja oikean tiedon jakamista tai pitkälle kehitettyjä ekologisia tuotteita ja ekokaupunkikonseptin myymistä Kiinaan. Kirja kertoo ympäristötietoisuuden nykytilasta Suomessa ja avaa huikeita näkymiä sen kehittämiseen ja jalostamiseen aina maabrändiksi asti.

Artikkelien kirjoittajat lähestyvät aihetta kahdesta näkökulmasta: rakenteiden tai yksilön kautta. Olemme suuren yhteiskunnallisen murroskauden, eräänlaisen uuden teollisen vallankumouksen keskellä. Murroksen nopeus ja yhteiskunnallisten hyötyjen toteutuminen riippuvat poliittisista päätöksistä. Tavoitteena on muuttaa energiantuotantomme perusrakenteita ja uudistaa samalla elinkeinorakennetta. Yksilötasolla vaikuttaminen edellyttää paitsi oikeaa tietoa myös vaikutusmahdollisuuksia. Useimmat ovat huolissaan ympäristön tilasta ja suhtautuvat myönteisesti tekoihin, joilla yksilön ja koko yhteiskunnan ympäristökuormitusta voidaan vähentää.

Osassa 1. Ympäristötietoisuus tänään kerrotaan ympäristötietoisuuteen vaikuttavista yhteiskunnallisista ja yksilökohtaisista tekijöistä. Osa 2 Kehityspolkuja ympäristötietoisuuteen kertoo, miten ympäristötietoisuutta toteutetaan käytännössä. Osa 3 Ympäristötietoisuuden laajentamisen reitit kokoaa yhteen teorian ja käytännön sekä avaa näkymää tulevaisuuteen.

Ympäristömyötäinen toiminta voi tapahtua henkilökohtaisessa elämässä tai kollektiivisena ponnistuksena työssä tai vapaa-ajalla toteutettavissa ympäristöhankkeissa. Tällaisia hankkeita ylitarkastaja Pekka Harju-Autti on edistänyt reilun vuosikymmenen koordinoidessaan ympäristöministeriössä ympäristöalaa tukevaa EU:n LIFE-rahoitusta. Hän on aiemmin tehnyt tutkimusta ympäristötietoisuudesta ja valmistelee parhaillaan aiheesta väitöskirjatyötä. Aleksi Neuvonen on tutkija, toimittaja, filosofi ja luennoitsija, joka haastaa pohtimaan yhteiskunnallisen murroksen vaikutuksia. Hän on ajatushautomo Demos Helsingin toinen perustaja. Demos Helsinki on riippumaton ajatushautomo, joka tekee tulevaisuusorientoitunutta ja ihmislähtöistä tutkimusta. Louna Hakkarainen on valtiotieteiden maisteri. Hän on tehnyt kirjan tekstien toimitustyöstön.

Kirjan toimittajista Pekka Harju-Autti ja Aleksi Neuvonen ovat toimineet pitkään ympäristöteemojen parissa. Tämä kirja syntyi havainnosta, ettei ympäristötietoisuudesta ja sen moninaisista lähestymistavoista Suomessa ollut olemassa koottua tietoa. Oli tarve yhdistää ympäristöhallinnon ja ajatushautomo Demoksen näkemyksiä – ja antaa sana alan eturivin toimijoille.

Ympäristötietoisuus – suomalaiset 2010-lukua tekemässä
Pekka Harju-Autti, Aleksi Neuvonen, Louna Hakkarainen (toim.)
Julkaisija: Ympäristöministeriö
Kustantaja: Rakennustieto Oy
176 s., 42 euroa
ISBN 978-951-682-980-0

Lisätietoja ja lehdistökappaleet:
projektipäällikkö
Kristiina Bergholm
puh. 040 824 0765

Kirjoja voi ostaa kustantajan verkkokaupasta www.rakennustietokauppa.fi ja Rakennustiedon kirjakaupoista: Runeberginkatu 5, Helsinki; Hallituskatu 9, Tampere; Uusikatu 32, Oulu; Raatimiehenkatu 20, Lappeenranta; Kauppakatu 40–42, Kuopio sekä muista hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lehdistötiedote 15.11.2011