Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Rakennetun omaisuuden digitalisointi

Rakennetun omaisuuden digitalisointi

Esitys tulevan hallitusohjelman toimintasuunnitelman osaksi ja tietopohjaksi

BuildingSMART Finland esitteli 26.2.2015 eduskuntaryhmille tavoitettaan saada tulevan hallitusohjelman toimintasuunnitelman osaksi rakennusalalle yhteisen tiedonhallintamallin käyttöönotto, johon koko rakennus- ja kiinteistösektori voisi tukeutua.

Julkisen hallinnon alaisen kiinteistöomaisuuden arvon säilyminen tulisi varmistaa asettamalla tietomallintaminen pakolliseksi suunnittelu- ja kiinteistönhallintamenetelmäksi. Digitalisoinnin avulla luodaan rakentamisen toimialalle kokonaan uusia kansainvälisiä liiketoiminta-mahdollisuuksia, joilla parannetaan koko alan kilpailukykyä ja luodaan uusia työpaikkoja.

Digitalisoituminen ja tietomallien tehokas hyödyntäminen parantaisi rakennusalan tehokkuutta ja tuottaisi merkittäviä kustannussäästöjä, mutta se edellyttää kansallista sitoutumista ja tukea asian edistämiselle.

BuildingSMART Finland esittää, että seuraavaan hallitusohjelman toimintasuunnitelmaan tulee:
• Yhteiskunnallisena tavoitteena yhteinen tiedonhallintamalli, johon koko rakennus- ja kiinteistösektori voisi tukeutua.
• Julkisen hallinnon alaisen kiinteistöomaisuuden arvon säilymisen varmistaminen asettamalla tietomallintaminen pakolliseksi suunnittelu- ja kiinteistönhallintamenetelmäksi.
• Kansallinen sitoutuminen ja tuki tietomallien tehokkaalle hyödyntämiselle. Monissa Euroopan maissa tähän on jo herätty ja rakennetun ympäristön digitalisoinnin yhtenäistämiselle on taattu miljoonaluokan kansallinen rahoitus mm. Iso-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Tanskassa.
• Kansallisella tasolla organisoitu digitalisaatio, jonka avulla Suomi ja suomalainen rakennusala ottaa kansainvälisen johtajuuden rakennetun omaisuuden tuottavuudessa ja hallinnassa.

» Lue koko esitys tästä