Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Kiinteistöviemäreiden sisäpuolista saneerausta käsittelevät ohjekortit ovat ilmestyneet

Rakennustieto on julkaissut ohjekortit:
• RT 103214 Kiinteistöviemäreiden sisäpuolinen saneeraus. Tilaajan ohje
• RT 103215 Kiinteistöviemäreiden sisäpuolinen saneeraus. Valvojan ja suunnittelijan ohje.

Tilaajan ohjeessa esitetään projektin vaiheet sekä saneeraukseen liittyvistä menetelmistä, tekniikoista ja niiden ominaisuuksista siten, että ne hyödyttävät viemäreiden sisäpuolisen saneeraushankkeen tilaajaa. Ohjekortti on tarkoitettu kiinteistöjen omistajille, isännöitsijöille, asuntoyhtiöiden hallituksille ja muille kiinteistöjen hallinnasta vastaaville. Ohjekortissa käsitellään asuinkiinteistöiden viemäreiden sisäpuolista saneeraushanketta, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muissa kiinteistöissä.

Valvojan ja suunnittelijan ohjeessa kerrotaan kiinteistöviemäreiden sisäpuoliseen saneeraukseen liittyvistä menetelmistä, tekniikoista ja niiden ominaisuuksista suunnittelun ja valvonnan tueksi. Valvojan ja suunnittelijan ohjeessa käsitellään soveltuvan tekniikan valintaa, projektin suunnittelua ja työmaavalvontaa sekä työn laadun varmistamiseen liittyviä tarkastuksia. Ohje on tarkoitettu saneeraushankkeeseen osallistuville suunnittelijoille, projektinjohtajille ja valvojille. Pääpainopiste on asuinkiinteistöjen ja toimitilojen jätevesiviemäreiden saneerauksessa.

Ohjeen on laatinut Rakennustietosäätiö RTS sr:n asettama toimikunta TK 392 Viemäreiden saneerausmenetelmät:
Lina Markelin-Rantala Inspecta Sertifiointi Oy, puheenjohtaja
Tomi Vuorinen Cleantech Consulting Oy
Petri Mero Finanssiala ry
Jari Virta Kiinteistöliitto
Ari Saartoala Lehto Group Oyj
Simo Aho Insinööritoimisto Teknoplan Oy
Mikael Piltz Suomen Putkiuudistus Oy
Kimmo Vartiainen Onos Oy
Ilkka Friman Rakennustieto Oy
Henrik Björke Rakennustieto Oy, sihteeri

Ohjekortit on laadittu Tomi Vuorisen käsikirjoituksen pohjalta.

Lisätietoja Henrik Björke
henrik.bjorke@rakennustieto.fi