Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Yliasiamies, professori Matti Rautiola RKL:n kunniajäseneksi

Yliasiamies, professori Matti Rautiola RKL:n kunniajäseneksi

Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL kutsui liittokokouksessaan ja 110-vuotisjuhlissaan 15.11.2015 Rakennustietosäätiön yliasiamies, professori Matti Rautiolan sekä liiton entisen puheenjohtajan (1998–1999) ja toimitusjohtajan (2001–2007) rakennusneuvos Timo Niemisen kunniajäseniksi.

Matti Rautiola
Matti Rautiola on tehnyt pitkän työuran toimiessaan Rovaniemen kaupungin asemakaavaosastolla ja Tampereen kaupungin arkkitehtuuriosastolla sekä arkkitehtitoimisto Woldemar Baeckeman – Jaakko Aartelolla sekä yrittäjänä veljensä kanssa.

Opetus- ja tutkimustehtäviä hänellä on ollut muun muassa Tampereen teknillisessä korkeakoulussa, Taideteollisessa korkeakoulussa ja Tampereen teknillisessä yliopistossa sekä Irlannissa Dublin Institute of Technologyssä.

Luottamustehtävissä hän on toiminut muun muassa SAFAn puheenjohtajana, Alvar Aalto Säätiön hallituksen jäsenenä ja Alvar Aalto Akatemian johtokunnan puheenjohtajana sekä EuroPan Europe -kilpailuorganisaation varapuheenjohtajana.

Lisäksi Matti Rautiola on edustanut Suomea ACE, Euroopan arkkitehtiliittojen kattojärjestössä ja UIA, Kansainvälisessä arkkitehtiliitossa.

Matti Rautiola toimi edelleen luottamustehtävissä muun muassa Suomen Japanin Instituutin Säätiö/hallituksen puheenjohtajana, KIRA:n johtoryhmän jäsenenä ja FISEN hallituksen jäsenenä.

Rakennustietosäätiö RTS:n yliasiamiehenä Matti Rautiola on toiminut ansiokkaasti koko rakennusalan hyväksi. Lisäksi Matti on aina ollut aktiivisesti tekemisissä ja hyvässä vuorovaikutuksessa rakennusmestarien kanssa.

Timo Nieminen
RKL:n kunniajäseneksi kutsuttiin myös liiton entinen puheenjohtaja (1998–1999) ja toimitusjohtaja (2001–2007), rakennusneuvos Timo Nieminen. Timon isä oli rakennusmestari, isoisä oli valmistunut rakennusmestariksi 1904 Ritarihuoneelta ja hänen isänsä oli toiminut Helsinki-Hämeenlinna -rautateitä rakennettaessa topparoikan etumiehenä, ”kymppinä”.

Timo Nieminen on aktiivisen liittotyön lisäksi myös monipuolinen rakentaja. Timo Nieminen toimi työurallaan useissa mielenkiintoisissa ja vaativissakin kohteissa lähes neljännes vuosisadan. Näinä vuosina hän edusti muun muassa: Rakennus-Ruola Oy, Rakennustoimisto, A. Puolimatka OY, ja nimenmuutosten jälkeen viimeksi NCC Suomi Oy:tä.

Mainittakoon, että Timo Nieminen osallistui Tasavallan Presidentin virka-asunnon Mäntyniemien hankkeeseen – tämän johdosta hän myös sai kutsun linnan juhliin. Lisäksi Timo muita isoja kohteita ovat olleet: - Pohjolan pääkonttori II vaihe, Helsinki - Tukkukauppojen Oy pääkonttori Tukotalo, nykyinen - Tilastokeskuksen talo, Helsinki – tämä kohde oli myös Vuoden työmaakilpailun voittaja Timo Nieminen kutsuttiin Säätiön hallituksen jäseneksi vuonna 1994.

Timo Nieminen on aina vaalinut ammattikuntamme etuja ja on edelleen aktiivinen tekijä järjestössämme.

Kuvia RKL:n 110-vuotisjuhlista