Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Palvelumuotoilu uudistaa rakentamisen toimialaa - RT-ohje tulossa ensi vuonna

Palvelumuotoilu uudistaa rakentamisen toimialaa - RT-ohje tulossa ensi vuonna

Helsinki Design Week - Lunch Talks -keskustelutilaisuus 15.9.2017

Tuleva RT-ohje kiinnosti Helsinki Design Week -tapahtumassa. Palvelumuotoilun käyttö ja suosio kasvaa voimakkaasti myös rakentamisen toimialalla. Palvelumuotoilu oli esillä FCG:n Heikki Rajasalon vetämässä Helsinki Design Weekin Lunch Talks -keskustelutilaisuudessa. Menetelmä mahdollistaa luovan suunnittelun johtamisen paremmalla tiedolla eri käyttäjäryhmien tarpeista.

”Palvelumuotoilulla on mahdollisuus uudistaa rakentamisen toimialaa. Rakennus- ja kiinteistöalalla on jo otettu ensimmäisiä askeleita ratkaisukeskeisen suunnittelun suuntaan, jossa palvelumuotoilun kaltaiset osallistavat menetelmät tuottavat tilaajalle ja arkkitehdille nopeammin laadukkaammat käyttäjälähtötiedot”, Finnish Consulting Group FCG:n palvelumuotoilun johtava asiantuntija Heikki Rajasalo sanoo.

Rajasalo oli moderaattorina Helsingin Messukeskuksessa 15.9.2017 pidetyssä Helsinki Design Weekin keskustelussa, johon osallistuivat palvelumuotoilijat Paula Bello, Zeynep Falay von Flittner ja Erno Forsström.

Palvelumuotoilun RT-ohje, joka suunnataan erityisesti rakennushankkeeseen ryhtyville, on parhaillaan työn alla. Ohje julkaistaan ensi vuoden puolella. Ohjeessa kuvataan palvelumuotoilun tavoitteita ja prosessia sekä miten ja millaisissa vaiheissa sitä voidaan rakennushankkeissa tai kaupunkisuunnittelussa hyödyntää. Uusi ohje herätti kiinnostusta yleisökeskustelussa ja sille nähtiin selkeä tarve, koska palvelumuotoilua ja sen mahdollisuuksia ei vielä tunneta rakennusalalla laajasti.

”Palvelumuotoilua kannattaa hyödyntää eri sidosryhmien osallistamisessa jo tarve- ja hankesuunnitteluvaiheessa ja sen jälkeen suunnittelun edetessä koko hankkeen ajan”, Rajasalo sanoo.

Palvelumuotoilu on hyvä ja tuloksellinen tapa uudistaa rakennusalan vakiintuneita toimintatapoja. Palvelumuotoilu tuottaa useita mitattavia hyötyjä, mm. tilojen toiminnallisuus ja tehokkuus paranevat. Eri käyttäjäryhmien tarpeet on mahdollista huomioida paremmin ja tilat saadaan vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita.

Palvelumuotoilu synnyttää suunnittelun tarvitsemaa käyttäjätietoa ja ymmärrystä

”Hankesuunnitelma on vakiintunut toimintatapa rakennusalalla. Nykyisin esimerkiksi uudet koulut suunnitellaan monitoimitiloiksi, eikä niiden suunnittelussa välttämättä riitä aikaisempi koulusuunnitteluosaaminen. Kun lisäksi myös opetussuunnitelmat uudistuvat ja kouluihin tulee uutta tekniikkaa, tarvitaan oppimisen ympäristöissä ja kaikessa muussakin rakentamisessa palvelumuotoilun kaltaisia uusia menetelmiä, jotta rakennukset palvelevat eri käyttäjien jatkuvasti uudistuvia tarpeita mahdollisimman hyvin. Usein olisi järkevämpää suunnitella monikäyttöisempiä tiloja kuin varata eri toiminnoille oma tila, joka saattaa olla suuren osan ajasta tyhjänä tai vähällä käytöllä’’, Heikki Rajasalo sanoo.

’’Kun arkkitehti saa kattavasti ja parempaa tietoa eri käyttäjien tarpeista, hän pystyy perustelemaan suunnitteluratkaisut paremmin tilaajalle ja käyttäjille. Palvelumuotoilu mahdollistaa tilaajille myös paremmat luovan suunnittelun johtamisedellytykset”.

’’Palvelumuotoilu auttaa keskittämään huomion tilojen sijaan ensin rakennuksessa tapahtuviin toimintaprosesseihin, koska vaatimuksena on uudistaa myös päivittäistä tekemistä. Palvelumuotoilun avulla uusissa tiloissa toimivat pääsevät kehittämään myös omia työtapojaan.’’

”Parhaillaan Rakennustietosäätiö RTS sr:n alainen toimikunta työstää alalle yhteistä tilaajan ohjetta palvelumuotoilusta. Tämä on hieno avaus Rakennustiedolta ja uusi rohkea askel uudenlaisen toimintakulttuurin rakentamisessa”, Heikki Rajasalo painottaa.

Lisätietoja:
tietopalvelujohtaja Jaana Matilainen, Rakennustieto Oy