Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Rakennuksen digitaalista turvallisuutta käsittelevät ohjekortit ovat ilmestyneet

Rakennustieto on julkaissut ohjekortit
  • RT 103206 Rakennusten digitaalinen turvallisuus Tilaajan ohje
  • RT 103207 Rakennusten digitaalinen turvallisuus Suunnittelijan ohje
  • RT 103208 Rakennusten digitaalinen turvallisuus Kiinteistön ylläpidon ohje.
Ohjeet on laadittu rakennusten digitaalisen turvallisuuden hallintaan ja parantamiseksi. Ohjeissa esitetään digitaalisen turvallisuuden tasot (DT-luokat), joilla helpotetaan ja yksinkertaistetaan digitaalisen turvallisuuden riskien hallintaa. Ohjekorteissa esitetään myös keinoja taloteknisiin järjestelmiin liittyvien tieto- ja kyberturvallisuusriskien sekä tietosuojan hallintaan.

Tilaajan ohjeessa käsitellään tilaajan kannalta talotekniikan tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tekijöitä, jotka on huomioitava rakennuksen elinkaaren aikana. Ohje on tarkoitettu rakennushankkeeseen ryhtyvälle tavoiteasettelun tueksi, kun määritetään kiinteistölle tai sen osille taloteknisten järjestelmien suojauksen tasot.

Suunnittelijan ohjeessa käsitellään suunnittelijoiden kannalta taloteknisten järjestelmien tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tekijöitä, jotka on huomioitava rakennuksen elinkaaren aikana. Ohje on tarkoitettu suunnittelijalle eri suunnittelualueiden ja -vaiheiden tueksi. Kiinteistön ylläpidon ohjeessa käsitellään kiinteistön ylläpidon kannalta taloteknisten järjestelmien tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Ohje on tarkoitettu kiinteistön ylläpidon ja -hallinnon tueksi. Ohje on tarkoitettu kiinteistöpäälliköille, isännöitsijöille ja muille kiinteistönpidosta vastaaville.

Ohjekorttisarjan on laatinut Rakennustietosäätiö RTS sr:n asettama toimikunta TK 396 Rakennusten digitaalinen turvallisuus Ari Järvisen käsikirjoituksen pohjalta:
Antti Nyqvist, Digipooli, toimikunnan puheenjohtaja
Minna Anttila, Suomen Kiinteistöliitto ry
Kimmo Arenius, Sähköinfo Oy
Ari Järvinen, KyberGuide
Juha Kaitera, Rakennuspooli
Jani Kuusisto, Rakennustieto Oy
Mikael Långström, RAKLI ry
Eero Seppä, Senaatti-kiinteistöt
Timo Silver, Integrio Oy
Jarmo Virtanen, ISS Palvelut Oy
Ilkka Friman, Rakennustietosäätiö RTS sr:n asettama projektipäällikkö ja sihteeri

Ohjeet julkaistaan Rakennustiedon RT-, LVI- ja KH-kortistoissa. Yksittäisiä kappaleita voi ostaa Rakennustiedon verkkokaupasta.
Ohjekortit julkaistaan myös Sähköinfon ST-kortistossa.

Lisätietoja:

Ilkka Friman, projektipäällikkö, toimikunnan sihteeri, Rakennustieto Oy
ilkka.friman@rakennustieto.fi 0400 477 268

Antti Nyqvist, toimikunnan puheenjohtajavalmiuspäällikkö, Digipooli, Teknologiateollisuus ry
antti.nyqvist@teknologiateollisuus.fi 040 861 9446

Ari Järvinen, käsikirjoittaja KyberGuide