Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Rakentajain kalenteri -kirjasarjan päättävä keräilykappale tilattavissa nyt!

Rakentajain kalenteri -kirjasarjan päättävä keräilykappale tilattavissa nyt!

Rakentajain kalenteri 2018
päättää tyylikkäästi yli sata vuotta yhtäjaksoisesti julkaistun kirjasarjan. Ennakkotilaa nyt tämä historiallinen viimeinen, nahkakantinen, kooltaan ja ulkoasultaan alkuperäistä kalenteria muistuttava keräilykappale! Kirja ilmestyy marraskuussa.

Rakentajain kalenteri on ollut mukana rakentamassa Suomea koko sen itsenäisyyden ajan. Ensimmäinen, vuoden 1917 kalenteri ilmestyi vuoden 1916 lopulla. Rakentajan käsikirjana toiminut kalenteri on muuttanut muotoaan useita kertoja historiansa aikana, mutta se on kuitenkin aina yhdistänyt teorian käytäntöön sekä kannustanut toimimaan vastuullisesti ja noudattamaan rakentamisen määräyksiä ja ohjeita.

Betonirakenteiden yleistyminen, lasitiilen ja kipsilevyn käyttöönotto sekä teollisen tuotannon käynnistyminen näkyivät sisällössä 1900-luvun alkupuolella. Sota-aikana kalenteri jakoi tärkeää tietoa muun muassa väestösuojien rakentamisesta. Sittemmin Rakentajain kalenteri toimi myös rakennesuunnittelun oppikirjana, ja sisältö laajeni voimakkaasti 1960–80-luvulla kasvavan rakennusteollisuuden kanssa. 2010-luvun alusta Rakentajain kalenterin sisältöä on jaettu myös digitaalisesti kalenterin nettipalvelussa ja e-kirjana.

Rakentajain kalenteri 2018 on rakennusmestareiden näkemys 100-vuotiaasta Suomesta.

Kalenterissa on seuraavat artikkelit:
  • Rakennustuotannon ja rakennuttamisen sata vuotta, DI Risto Pesonen
  • Työnjohtajan työn muutos vuosina 1890–2010, DI, KTM Tarja Mäki ja DI Anssi Koskenvesa, Mittaviiva Oy
  • Oppia suomalaisesta BIM-kehitystyöstä ja Suomen BIM-innovaatiomatka, PhD Candidate Gulnaz Aksenova, Prof. Arto Kiviniemi ja Dr. Tuba Kocaturk, School of Architecture, University of Liverpool sekä Prof. Albert Lejeune, ESG-UQAM, Université du Québec á Montréal
  • Tulevaisuuden työnjohtajaa etsimässä, DI, KTM Tarja Mäki ja DI Anssi Koskenvesa, Mittaviiva Oy
Tämä Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry:n ja Rakennustietosäätiö RTS:n julkaiseman kirjasarjan painos on 102. vuosikerta. Koko painos on numeroitu. Hinta 88 euroa.

Tilaa kalenteri tästä »