Etusivu » Ajankohtaista » Uutiset ja tiedotteet » Uutiset » Suomalainen sahateollisuus RT-ohjeella mukana standardisoinnissa Kiinassa

Suomalainen sahateollisuus RT-ohjeella mukana standardisoinnissa Kiinassa

Sahateollisuus ry on Wood from Finland -ohjelman puitteissa onnistunut pääsemään mukaan puisten ulkovuorilautojen standardisointiin Kiinassa. Tässä hyödynnetään suomalaista standardia, joka on kuvattu RT-ohjeessa Puujulkisivut. Wood from Finland on kasvuohjelma, jonka tavoitteena on kasvattaa suomalaisen sahatavaran vientiä Kiinaan ja muille kehittyville markkinoille yli miljoonalla kuutiolla. Sahateollisuus on vajaan kolmen vuoden aikana järjestänyt yhteistyössä Finpron kanssa Kiinassa kymmeniä tapahtumia sekä osallistunut messuille ja konferensseihin, joilla on saatettu kiinalaisia sahatavaran maahantuojia ja loppukäyttäjiä hyvällä menestyksellä yhteyksiin suomalaisen sahateollisuuden kanssa.

Sahateollisuus ry:n toimitusjohtaja Kai Merivuoren mukaan ohjelmalla on onnistuttu luomaan hyvä kontaktiverkosto sekä kiinalaisiin sahatavaran ostajiin että viranomaisiin.

”Meiltä on pyydetty myös suosituksia siitä, mitä havusahatavaran käytössä ulkoverhouksissa pitää huomioida. Koska meillä on Suomessa hyvät standardit, pääsimme kiinalaisten ja Rakennustiedon kanssa sopimukseen siitä, että laadimme suositukset, joiden pohjana käytetään kiinan kielelle käännettyä puujulkisivuja käsittelevää RT-ohjetta”, Kai Merivuori sanoo.

Suomalainen standardi on kuvattu ohjeessa RT 82-10829 Puujulkisivut. Sama ohje löytyy myös kiinankielisenä.

”Bulkkisahatavaraan verrattuna suomalaisen sahateollisuuden kilpailuvaltit ovat niillä käyttöalueilla, joilla puu jää näkyviin tai siltä vaaditaan erityisiä lujuusominaisuuksia. Koska keskitymme vaativimpiin tuotealueisiin, meille on erityisen tärkeää myös se että tuotteita käytetään ja ne asennetaan oikein, ja juuri näitä asioita on käsitelty RT-ohjeessa. Standardisointiin vaikuttamisella voimme estää esimerkiksi väärästä asentamisesta aiheutuvat haitat suomalaisen havusahatavaran imagolle, jonka haluamme pitää korkeana”, Merivuori sanoo.

Kiinasta on lyhyessä ajassa tullut sahatavaran suurin vientimarkkina. Suomalaisen sahatavaran viennin arvo on kasvanut kymmenessä vuodessa runsaasta 15 miljoonasta eurosta noin 300 miljoonaan euroon.

”Kiinan osuus suomalaisen sahatavaran viennistä voi kasvaa tulevaisuudessa edelleen, kun markkinatuntemus paranee, sillä sahatavaran tuonti Kiinaan ulkomailta on kasvanut 2000-luvulla sadoista tuhansista yli 20 miljoonaan kuutiometriin”, Kai Merivuori sanoo.

Tiedote 24.11.2017

RT 82-10829 Puujulkisivut