EtusivuAsiakastarinattuotetieto jälleenmyyjille

Väritukku: Tukuttain tuotetietoja – ja kaikki hallinnassa

Rakennustiedon Tuotetiedon avulla Värisilmän myymälöissä ei tarvitse etsiskellä tuotetietoja vaan henkilökunta voi keskittyä asiakkaiden palveluun ja kumppanuuteen.

Väritukku on Värisilmä-liikkeiden keskusliike, joka vastaa ketjun tuotevalikoimista, logistiikasta sekä tuotteiden markkinoinnista. Yrittäjävetoisia Värisilmä-liikkeitä on noin 90 eri puolilla Suomea. Liikkeet ovat hyvin erilaisia: pienestä myymälästä 50 henkilön yritykseen ja yhden myymälän kauppiaasta kuuden myymälän ketjuun. 

”Värisilmä-liikkeiden asiakasryhmät ovat hyvin erilaisia kuten urakoitsijoita, kuluttajia ja julkishallinnon edustajia”, sanoo Väritukun IT-päällikkö Timo Lehtovirta. ”Kentällämme liikkuu jopa miljoona eri sisustuksen pintatuotetta, joiden ajantasaisia tietoja tarvitaan moneen kertaan matkalla valmistajalta varaston ja kaupan kautta loppukäyttäjälle. Tuotetiedon hallinta välttämätön osa toimintaamme.” 

”Rakennustiedon Tuotetieto on Väritukulle ja Värisilmä-liikkeille tärkeä ja odotettu työkalu. Tuotetiedot saadaan käyttöön nopeammin ja täsmällisemmin. Aikaisemmin tuote saattoi olla lanseerauksen jälkeen jo myymälän hyllyllä, mutta koneella ei ollut sen tuotetietoja. Myyty tuote kirjattiin epämääräisesti sekalaisiin tuotteisiin. Sellainen toiminta ei ole enää tätä päivää ja kaikki haluavat eroon exceleistä”, Lehtovirta toteaa. 

Väritukussa tuotetiedot viedään kerralla järjestelmään ja jaetaan kauppiaiden käyttämille alustoille. ”Identifioitu tuotetieto on tarpeen, kun tuote tilataan tehtaalta, varastoidaan, kerätään ja toimitetaan myymälään, viedään työmaalle ja asennetaan. Sitä tarvitaan myös tilauksissa ja laskutuksessa”, Lehtovirta luettelee. 

Tuotetietoa tarvitaan koko tuotteen elinkaaren ajan. ”Tuotteen hoito- ja huolto-ohjeet ovat myös tärkeitä ja samoin täytyy kertoa, miten tuote voidaan myöhemmin kierrättää. Ja jos vaikka tarvitaan lisää aikaisemmin ostettua maalia, Rakennustiedon Tuotetiedosta selviää oikea sävykoodi”, Lehtovirta kertoo. ”Perinteisten nimi- ja teknisten tietojen lisäksi kerrotaan esimerkiksi ympäristömerkinnät. Tämän tyyppisen tiedon merkitys nousee yhä tärkeämmäksi.” 

Tehoa koko rakennusalalle 

”Kun Rakennustiedon Tuotetiedon toimintamalli saadaan yhtenäistettyä koko alalle, se tulee tehostamaan rakentamisen koko arvoketjua”, Lehtovirta toteaa. 

Lehtovirran mukaan Tuotetieto-palvelun prosessien omaksuminen ei ole vaativa tehtävä. ”Rakennustiedon Tuotetiedon tapauksessa uuden toimintamallin oppiminen on helppoa. Tuotetietojen hallinta auttaa meitä rakentamaan laadukkaammin sekä nykyisille että tuleville sukupolville. ” 

Väritukku Oy toimii Värisilmä-liikkeiden keskusliikkeenä, joka vastaa ketjun tuotevalikoimista, varastoinnista ja logistiikasta sekä tuotteiden markkinoinnista. Väritukun omistavat yksityiset Värisilmä-liikkeet. 

Väritukku
"Tuotetieto säästää aikaa ja kauppias voi keskittyä asiakkaisiin.”

Timo Lehtovirta
IT-päällikkö
Väritukku

RT tuotetieto tuoteteollisuudelle

  • Tiedot saadaan käyttöön nopeammin ja täsmällisemmin. Myyjä voi keskittyä asiakkaan palvelemiseen.
  • Monipuoliset hakutoiminnot helpottavat tuotevertailua ja oikean tuotteen löytämistä.
  • Tuotteesta löytyy perinteisten nimi- ja teknisten tietojen lisäksi paljon muutakin tärkeää tietoa, kuten ympäristömerkinnät.
  • Palvelun prosessien omaksuminen on helppoa.
  • Luo yhtenäisen toimintamallin koko alalle.
  • Tuotteisiin pääsee käsiksi mistä tahansa (selainpohjainen palvelu).
  • Parempaa ja laadukkaampaa rakentamista.