EtusivuajankohtaistatapahtumatTilaresurssien tarpeet muutoksessa – hankinta- ja rahoitusmallit monipuolistuvat -seminaari
Tilaresurssien tarpeet muutoksessa – hankinta- ja rahoitusmallit monipuolistuvat -seminaari
9.12.2021 – 10.12.2021
Sokos Hotel Presidentti, 00100 Helsinki
Ilmoittaudu tästä
Katso tallenne ja esitysmateriaalit >Katso tallenne >

Tilaresurssien tarpeet ovat muutoksessa ja hankinnan mallit monipuolistuvat. Koulutuksessa käydään läpi erilaisia toimitilastrategioita sekä hankinta- ja rahoitusmalleja. Seminaarissa esitellään alan yhdessä laatimia uusimpia vakiosopimusmalleja (elinkaari ja PPP) sekä parhaillaan työstettävää vuokrasopimusmallia. Päivien ainana pohditaan ja keskustellaan siitä miten hankkeelle valitaan optimaalinen hankinta- ja rahoitusmalli. Koulutuksessa hankinnan eri malleista ja käytännön kokemuksista kertovat asiantuntijat, joille pääset esittämään suoraan kysymyksiä.


Ensimmäisen päivän päätteeksi järjestetään verkostoitumistilaisuus.


Seminaarin ohjelma


Paikka: Sokos Hotel Presidentti, 00100 Helsinki. Seminaariin on mahdollista osallistua myös webinaarin kautta.


Torstai 9.12.2021


9.30 – 10.00 Aamupala ja ilmoittautuminen


10.00 – 10.05

Seminaarin avaus

Tekninen johtaja Mikko Somersalmi, RAKLI


10.05 – 10.25

Tilaajan näkökulma tilaresurssitarpeiden hankinnan ratkaisemiseen

Toimitilajohtaja Jouni Arola, Lahden Tilakeskus


10.25 – 11.00

Miten valita hankkeelle tarkoituksenmukaisin malli toimitilastrategia huomioiden

Toimitusjohtaja Jukka Puhto, BES


11.00 – 11.30

Elinkaarimallin käyttö, hyödyt ja haasteet

Managing Partner Riku Tolvanen CAPEX Advisors ja Senior Adviser Esa Kemppainen, Life Cycle Advisers


11.30 – 12.30 Lounas


12.30 – 12.50

Case Mansikkalan koulu Imatralla

Toimitusjohtaja Lassi Nurmi, Mitra


12.50 – 13.10

Case Terveyspalveluiden toimitilahanke Siilinjärvi

Projektipäällikkö Hannu-Pekka Seppänen, A-insinöörit Rakennuttaminen Oy


13.10 – 13.30

Vuokramallin käyttö tilaresurssien hankinnassa

Lakimies Eva Elston-Hämäläinen, RAKLI


13.30 – 14.00

Case Otaniemen toimitilat ja lukio, vuokramallin valintakriteerit ja käyttökokemuksia

Toimitusjohtaja Maija Lehtinen, Espoo kaupunki / Tilapalvelut-liikelaitos


14.00 – 14.30

Caset Paavolan kampus, Lahti ja Linnanmaan pääpaloasema, Oulu

Projektikehityspäällikkö Simo Karjalainen, Hemsö Suomi Oy


14.30 – 14.50 Kahvitauko


14.50 – 15.35

PPP-malli, keskeiset sopimuskohdat, riskien ja laadun hallinta sekä käyttökohteita

Partner Rabbe Sittnikow, Hannes Snellman Attorneys ja partner Jon Forssell, CAPEX Advisors


15.35 – 15.55

Case Espoon koulut ja päiväkodit

Rakennuttamispäällikkö Reijo Yrjölä, Espoon kaupunki, Tilapalvelut-liikelaitos


15.55 – 17.00

Paneeli ja ryhmäkeskustelut: Erilaiset hankinta- ja rahoitusmallit

Mikä malli soveltuu mihinkin hankkeeseen parhaiten ja vastaa muuttuviin tilantarpeisiin? Millaisia vaikutuksia kiinteistöstrategioiden linjauksilla ja esimerkiksi omistusjärjestelyillä on? Millaisia haasteita eri malleihin sisältyy? Mitä asioita sopimusmalleissa tulee edelleen kehittää?

  • Paneelin puheenjohtaja tekninen johtaja Mikko Somersalmi, RAKLI
  • Tilaajan ja rahoituksen näkökulma: rahoituspäällikkö Maarit Vierunen, Espoo kaupunki Konsernihallinto
  • Rakennuttajan näkökulma: toimitusjohtaja Matti Kruus, Indepro Oy
  • Pääurakoinnin näkökulma: lakimies Risto Aunio, Rakennusteollisuus RT/Talonrakennusteollisuus ry
  • Tilaajan näkökulma: maajohtaja Jarkko Leinonen, Hemsö Suomi Oy


Miten hankkeelle valitaan optimaalinen hankinta- ja rahoitusmalli?

Ryhmäkeskustelut, yhteenvedot seuraavana päivänä


17.00 – 19.00

Päivän päätös ja verkostoitumista pienen iltapalan äärellä


Perjantai 10.12.2021


9.00 – 9.30

Päivän avaus ja keskeisiä nostoja keskustelusta kuntakentän näkökulmasta

Tilapalvelupäällikkö Jussi Niemi, Kuntaliitto ry


9.30 – 10.00

Ryhmäkeskusteluiden purku


10.00 – 10.30

Pääurakoitsijan ja kiinteistökehittäjän näkökulma eri toteutusmuotoihin

Johtaja, elinkaarihankkeet Hannu Soikkeli, YIT Suomi Oy


10.30 – 10.45 Tauko


10.45 – 11.05

Miten muuttuvan toimintaympäristön vaatimukset otetaan huomioon eri mallien teknisissä vaatimuksissa ja sopimusasiakirjoissa

Tekninen johtaja Kimmo J. Niemi, CAPEX Advisors


11.05 – 11.25

Digitaalisen turvallisuuden riskienhallinta kiinteistöjen elinkaaren aikana

Risk Management Advisor Juha Viinikka, Osaango Oy


11.25 – 11.50

Yhteistoiminnallisuus hankkeissa

Asiantuntija Kennet Lundström, Boost Brothers Oy


11.50 – 12.05

Uudistunut Sopimuslomake Net -palvelu, väylä vakiosopimusasiakirjoihin

Tuotepäällikkö Tatu Waltari, Rakennustieto Oy


12.05 – 12.20

Loppupuheenvuoro

Johtaja Jaana Matilainen, Rakennustieto Oy


12.20 Päätöslounas


Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu kaikille hankkeen eri osapuolille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan hankinnan eri malleista. Koulutus sopii erityisesti kiinteistöomistajille, tilaajille, rakennuttajille, rahoituksesta vastaaville, julkisia hankintoja tekeville, urakoitsijoille ja ylläpidosta vastaaville.


Ilmoittautuminen

Koulutuksen hinta on 790 euroa paikan päällä osallistuville ja 711 (10%) euroa etäosallistujille. Hintaan sisältyy opetus, sähköinen aineisto sekä paikanpäälla osallistulle ohjelmassa mainitut tarjoilut.


Hinta RAKLI ry:n jäsenille on 750,50 (5%) euroa paikan päällä osallistuville ja 671,50 (15%) euroa etäosallistujille. Mainitse ilmoittautuessasi alennuskoodi RAKLI. Hintoihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero.


Yli kolmen etäosallistujan ryhmille kysy tarjous Anu Karvoselta: anu.karvonen@kiinko.fi


Ilmoittautumiset 25.11. mennessä: www.kiinko.fi/1132033.


Mahdollinen peruutus tulee tehdä sähköpostiviestillä viimeistään 25.11.2021 koulutuksen yhteyshenkilölle. Osallistumismaksu laskutetaan heti kun toteutus on vahvistettu ja viimeinen veloitukseton peruutusajankohta on ohitettu. Esteen sattuessa tilalle voidaan kuluitta vaihtaa toinen henkilö samasta organisaatiosta.


Ilmoittaudu tästä >

< Takaisin tapahtumiin