EtusivuAsiakastarinatRT-tuotetieto valmistajille ja maahantuojille

Saint Gobain Finland: Parempaa tuotetietoa asiakkaille

Tuoteteollisuudelle RT tuotetieto on tehokas väylä tuotetietojen julkaisemiseen, ylläpitoon ja tuotteiden saavutettavuuden parantamiseksi asiakkaille. Saint-Gobain Finlandille RT tuotetieto tarjoaa mahdollisuuden tarjota tuotetietoa asiakkailleen rakentamisen elinkaaren jokaisessa vaiheessa.

”Tuotetiedonhallinta merkitsee Saint-Gobainille oikean tiedon välittämistä asiakkaillemme rakentamisen jokaisessa vaiheessa suunnittelusta ja tavaran toimittamisesta itse rakentamiseen ja rakennuksen ylläpitoon”, sanoo Saint-Gobain Finlandin markkinointijohtaja Viktor Lax.

Tuotetiedonhallinnan lisäksi RT tuotetieto helpottaa tuotteiden saavuttavuutta asiakkaille. Yleisesti käytetyssä tietokannassa tuotteet ovat helposti löydettävissä ja niiden tiedot nopeasti saatavilla.

RT tuotetiedon avulla voidaan varmistaa, mitä tuotteita rakennusurakassa on käytetty. Kohteesta voidaan todeta kaikki siinä käytetyt tuotteet ja esimerkiksi luovuttaa tietokanta tilaajalle. 

Exceleistä kohti automaattista tuotetietoa 

”Saint-Gobainille RT tuotetieto säästää aikaa ja rahaa, kun tuotetiedon hallinta on automatisoitua erinäisten Excel-taulukoiden sijaan.” Lax sanoo. Laxin mukaan tuotetiedonhallinnan koneluettavuuden tarve tulee kasvamaan tulevaisuudessa, ”PDF-maailma tulee siirtymään historiaan”.

Koneluettavuuden vaatimus sisältyy myös uudistettavaan maankäyttö- ja rakennuslakiin. RT tuotetiedon lähiaikojen kehitystyö painottuu vahvasti koneluettavuuden parantamiseen.

RT tuotetiedon tietokanta luo kaikille teknisille tuotteille ja artikkeleille oman rakennustuotenumeron, mikä mahdollistaa linkitykset eri järjestelmien ja dokumenttien välillä. ”Standardoitu tieto helpottaa kaikkien osapuolten tuotehallintaa”, Lax toteaa.  

RT tuotetiedon avulla riittää, että tuotetoimittajan tuotetiedot toimitetaan yhteenpaikkaan, eikä tietoja ja dokumentteja tarvitse toimittaa vuosittain tuhansiin hankkeisiin erikseen. 

Saint-Gobainsuunnittelee, valmistaa ja toimittaa rakennusmateriaaleja, -tuotteita ja ratkaisuja, jotka lisäävät hyvinvointia yhteiskunnassa.Saint-Gobain Finlandiin kuuluvat tuotemerkit Ecophon, Gyproc, ISOVER, PAM jaWeber. Yrityksen periaatteena on auttaa rakentamaan erinomaisia elinympäristöjä ja parantamaan jokapäiväistä elämää.

VL SG
"Saint-Gobainille RT tuotetieto merkitsee oikean tiedon välittämistä asiakkaillemme rakentamisen jokaisessa vaiheessa"

Viktor Lax
Markkinointijohtaja
Saint-Gobain Finland

RT tuotetieto tuoteteollisuudelle

  • Tiedot saadaan käyttöön nopeammin ja täsmällisemmin. Myyjä voi keskittyä asiakkaan palvelemiseen.
  • Monipuoliset hakutoiminnot helpottavat tuotevertailua ja oikean tuotteen löytämistä.
  • Tuotteesta löytyy perinteisten nimi- ja teknisten tietojen lisäksi paljon muutakin tärkeää tietoa, kuten ympäristömerkinnät.
  • Palvelun prosessien omaksuminen on helppoa.
  • Luo yhtenäisen toimintamallin koko alalle.
  • Tuotteisiin pääsee käsiksi mistä tahansa (selainpohjainen palvelu).
  • Parempaa ja laadukkaampaa rakentamista.

Kiilto: RT tuotetieto säästää kaikkien aikaa ja rahaa

Kiillon rakennusalan ammattilaisille suunnattujen Kiilto Pro -tuotteiden tuotetiedot löytyvät RT-tuotetieto -verkkopalvelusta. Kun tuotetietoa ei tarvitse etsiä monista eri paikoista, säästyy aikaa ja rahaa. 

”Työmailla rakennusmateriaali tietoa on perinteisesti haettu joko valmistajan verkkosivuilta, hakukoneilta tai puhelimitse vaikka tuotteen myyjältä. Se on usein hankalaa ja hidasta. Nyt kaikki tieto on tallennettu RT-tuotetietoon, ja tiedot löytyvät helposti tuotteen ean-koodilla,” kertoo Kiilto Oy:n myyntipäällikkö Miikka Suppula. 

RT-tuotetiedosta hyötyvät urakoitsijan lisäksi myös suunnittelijat ja tilaajat. ”Kaikki osapuolet voivat varmistaa, että oikeita tuotteita on käytetty suunnitelmien mukaisesti. Rakennuskohteesta voidaan todeta kaikki siinä käytetyt tuotteet ja luovuttaa tietokanta vaikka tilaajalle. Se on arvokasta tietoa rakennuksen koko elinkaaren ajalle,” Suppula sanoo. 

”Palvelun käyttöönotto sujui ilman suurempia ongelmia, tietojen vieminen palveluun oli hyvinkin helppoa”, Suppula kertoo. ”Jatkossa myös tietojen päivittäminen on vaivatonta eli käytettävissä on aina oikeat, ajantasaiset tuotetiedot ja muut dokumentit”. 

Alan digiloikka 

"RT-tuotetieto -palvelu on konkreettinen digiteko rakennusalalla, joka on perinteisesti ollut ala, jossa muutokset eivät tapahdu hetkessä,” Suppula sanoo. 

”Jos tilaaja tai rakennuttaja määrittelee, että rakennusprojektissa käytetään RT-tuotetietoa, me viestimme Kiillon tuotteiden olevan palvelussa mukana. Tietokannassa olevat tuotteet tulevat myös valituiksi.” 

”Käytäntö on jo osoittanut, että palvelun edut ovat kiistattomat. Järjestelmä on toimiva ja helpottaa asiakkaan elämää. RT-tuotetiedon avulla kukin voi keskittyä olennaiseen, niin raksalla, suunnittelupöydän ääressä kuin materiaalien tuotekehityksessä ja markkinoinnissa,” Suppula päättää.  

Kiilto on 100-vuotias kasvava suomalainen perheyritys, joka kehittää ja valmistaa kemianteollisuuden ratkaisuja, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Kiillon toimintaa ohjaa vahva sitoutuminen tulevaisuuteen ja pyrkimys olla alan ympäristöjohtaja ja asiantunteva kumppani asiakkaille.

"Kun tuotetietoa ei tarvitse etsiä monista eri paikoista, säästyy aikaa ja rahaa.”

Miikka Suppula
Myyntipäällikkö
Kiilto

RT tuotetieto tuoteteollisuudelle

  • Tiedot saadaan käyttöön nopeammin ja täsmällisemmin. Myyjä voi keskittyä asiakkaan palvelemiseen.
  • Monipuoliset hakutoiminnot helpottavat tuotevertailua ja oikean tuotteen löytämistä.
  • Tuotteesta löytyy perinteisten nimi- ja teknisten tietojen lisäksi paljon muutakin tärkeää tietoa, kuten ympäristömerkinnät.
  • Palvelun prosessien omaksuminen on helppoa.
  • Luo yhtenäisen toimintamallin koko alalle.
  • Tuotteisiin pääsee käsiksi mistä tahansa (selainpohjainen palvelu).
  • Parempaa ja laadukkaampaa rakentamista.
RT-tuotetieto valmistajille ja maahantuojille
  • Tiedot saadaan käyttöön nopeammin ja täsmällisemmin. Myyjä voi keskittyä asiakkaan palvelemiseen.
  • Monipuoliset hakutoiminnot helpottavat tuotevertailua ja oikean tuotteen löytämistä.
  • Tuotteesta löytyy perinteisten nimi- ja teknisten tietojen lisäksi paljon muutakin tärkeää tietoa, kuten ympäristömerkinnät.
  • Palvelun prosessien omaksuminen on helppoa.
  • Luo yhtenäisen toimintamallin koko alalle.
  • Tuotteisiin pääsee käsiksi mistä tahansa (selainpohjainen palvelu).
  • Parempaa ja laadukkaampaa rakentamista.