EtusivuFAQUsein kysytyt kysymykset
Usein kysytyt kysymykset
Palveluiden käyttö
Miksi en pääse kirjautumaan Rakennustiedon palveluun?
  • Väärä käyttäjätunnus. Jos käytössä useampi käyttäjätunnus, tarkista, että olet kirjautunut kyseisen palvelun tunnuksella.
  • Väärä kirjautumissivu/osoite: oikea osoite www.rakennustieto.fi
  • Lisenssi ei ole voimassa, ole yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.
Ketkä saavat käyttää omistamani lisenssin sisältöä?

Henkilökohtaiset lisenssit on tarkoitettu lisenssihaltijan käyttöön eikä lisenssinhaltija saa jakaa niiden sisältöjä ulkopuolisille.

Organisaatiolisenssillä lisenssihaltija voi käyttää Rakennustiedon palveluita (esim. ohjekortteja) omassa organisaatiossaan, mutta ei luovuttaa niitä muiden (kolmansien osapuolten) käyttöön. Kolmas osapuoli on taho, jolla on eri Y-tunnus kuin lisenssinhaltijan sopimuksessa tai tilausvahvistuksessa on mainittu. Poikkeuksena tästä ovat konsernisopimukset, joissa konsernin käyttöoikeus on erikseen sovittu sopimuksessa.

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Saako Rakennustiedon sisältöjä käyttää lähdemateriaalina esimerkiksi oppimateriaaleissa tai asiantuntijalausunnoissa?

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Olen juuri tehnyt lisenssitilauksen verkkokaupasta, saanko tunnukset heti käyttööni?

Käsittelemme uudet tilaukset arkisin klo 08:30 – 16 välisenä aikana. Pyrimme avaamaan lisenssin käyttöönne mahdollisimman pian.

En pääse kirjautumaan IP-tunnuksella.

Jos olet etänä, tarkista onko VPN päällä? Jos olet toimistolla, pyydä yrityksen IT-tukihenkilöltä ajantasaiset IP-osoitteet. Toimita lista Rakennustiedolle, joka päivittää yrityksenne IP-tunnukset järjestelmäämme.

En saa ladattua korttia.

Tarkista mitkä kortistot käytössä ja mihin kortistoon ladattava kortti kuuluu.

En löydä tiettyä korttia.

Tarkista onko kortti korvattu tai peruttu. Hae arkistosta valitsemalla arkisto-haun hakuvalikon Tarkenna hakua -kohdasta.

Kuinka saan arkistoidun kortin käyttööni?

Jos sinulla on lisenssi, hae Tarkenna hakua -haun avulla kortti ja lataa se arkistosta. Jos käytössäsi ei ole lisenssiä, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Mistä voin ostaa yksittäisiä kortteja?

Yksittäiset kortit saa ostettua rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi. Täytettävät sopimuslomakkeet voi ostaa sopimuslomake.net-palvelusta. KH-asuntokaupan lomakkeet saa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Mistä saan tilattua KH-asuntokaupan lomakkeita?

KH-asuntokaupan lomakkeet ovat tilattavissa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohje
Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohje

Lisenssihallinnan pääkäyttäjän ohjeen voit ladata täältä

Kirjat
Mistä voin ostaa Rakennustiedon kirjoja?

Kirjoja voit tilata verkosta Rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi  Rakennustietokauppaa ja kirjojen välitystä hallinnoi Kirjanvälitys Oy. Mikäli asia koskee kirjojen toimitusta tai laskutusta, olettehan yhteydessä Kirjavälitys Oy:n asiakaspalveluun. Muissa kirjoihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.

Sopimuslomake Net
Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos salasanasi on päässyt unohtumaan, saat uuden salasanan kirjautumissivun Unohtuiko salasana? -linkistä.

Asiakirjan lataus ei onnistunut oston yhteydessä. Mitä teen?

Mikäli oston yhteydessä ilmenee tekninen vika, ja et saa ladattua asiakirjaa koneellesi, kokeile kirjautua ulos palvelusta ja takaisin sisälle. Asiakirja löytyy omasta/yrityksen kansiosta, riippuen tallennuspaikasta.

Asiakirjaa ei välttämättä löydy, mikäli et ollut kirjautuneena palveluun täyttäessäsi lomaketta. Ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Minne asiakirjani tallentuvat?

Asiakirjat tallentuvat omaan kansioon, jos olet kirjautunut palveluun. Oma kansio on ensisijainen tallennuspaikka, josta löytyvät sekä maksetut että keskeneräiset asiakirjat. Mikäli et ole kirjautunut palveluun, asiakirjat eivät tallennu minnekään. Vaarana on asiakirjan katoaminen ennen maksamista teknisen vian ilmetessä.

Miten löydän uusimman asiakirjan?

Asiakirjat tallentuvat omaan kansioon, jos olet kirjautunut palveluun. Oma kansio on ensisijainen tallennuspaikka, josta löytyvät sekä maksetut että keskeneräiset asiakirjat. Mikäli et ole kirjautunut palveluun, asiakirjat eivät tallennu minnekään. Vaarana on asiakirjan katoaminen ennen maksamista teknisen vian ilmetessä.

Ostin asiakirjan. Miten saan sen täytettyä?

Asiakirja täytetään AINA ennen maksua. Maksun jälkeen asiakirjaa ei saa enää muokattua.

Miten asiakirja kopioidaan?

Asiakirja täytetään AINA ennen maksua. Maksun jälkeen asiakirjaa ei saa enää muokattua.

Miten nimeän asiakirjan uudelleen?

Asiakirjan uudelleen nimeäminen poistaa asiakirjan alkuperäisen nimen. Tee tarvittaessa kopio asiakirjasta ja nimeä kopio uudelleen, jos haluat säilyttää alkuperäisen tiedoston nimen. Avaa asiakirja Asiakirjan täyttöön-painiketta painamalla ja kirjoita Nimi-kenttään uusi nimi ja paina Tallenna-painiketta.

Miten jatkan keskeneräisen lomakkeen täyttämistä?

Kaikki asiakirjat löytyvät ensisijaisesti omasta kansiosta, ellet ole tallentanut niitä yrityksen tai muuhun kansioon. Asiakirjan täyttämistä pääsee jatkamaan painamalla asiakirjan nimeä ja sen jälkeen Asiakirjan täyttöön-painiketta.

Miten voin esikatsella keskeneräistä lomaketta?

Asiakirjan voi ladata pdf-muodossa esikatselua varten Esikatsele-painiketta painamalla. Painike löytyy asiakirjan oikeasta yläkulmasta. Kun pdf:ssä näkyy Luonnos-vesileima, on kyseessä maksamaton asiakirja.

Mistä tiedän onko asiakirja vielä muokattavissa?

Jokaisen lomakkeen edessä on pieni paperi-kuvake, jossa on joko kaksi viivaa tai pdf:n logo. Kaksi viivaa tarkoittaa, että kyseessä on luonnos eli asiakirjaa voi vielä muokata. Pdf:n logo tarkoittaa, ettei asiakirjaa voi enää muokata. Myös painamalla asiakirjan otsikkoa selviää, onko kyseessä luonnos tai maksettu asiakirja. Maksettu asiakirja tallentuu heti koneelle, kun taas keskeneräisessä asiakirjassa tulee eteen Asiakirjan täyttöön-painike.

Miksi Sopimuslomake Net ei suostu tallentamaan täyttämääni asiakirjaa?

Asiakirjat tallentuvat ainoastaan, kun olet kirjautunut palveluun. Vältä asiakirjaa täyttäessäsi erikoismerkkejä ja muista painaa Tallenna-painiketta säännöllisin väliajoin. Älä jätä tallentamista vain automaattisen tallentamisen varaan. Huonoimmassa tapauksessa suurin osa jo täytetystä tiedosta häviää. Tällöin suositellaan asiakirjan sulkemista ja uudelleen avaamista. Hävinnyttä tietoa ei saa palautettua.

Miten saan kuitin ostoksestani?

Kuitit kortti- ja verkkopankkiostoista löytyvät Oma tili -> Saldo-> Maksutapahtumat-välilehdeltä. Ostoista, jotka on tehty saldolla ei löydy kuittia, vaan tieto löytyy Oma tili -> Saldo-> Tilitapahtumat-välilehdeltä.

Miten saan ladattua saldoa?

Saldoa voi ostaa kirjautumalla Sopimuslomake Net-palveluun. Oma tili -> Saldo -> Osta lisää. Saldo-oston voi maksaa MobilePay:llä, kortilla tai verkkopankissa. Maksun vastaanottajana näkyy Paytrail Oyj. Mikäli haluat maksaa laskulla, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miksi en löydä aikaisemmin tallennettu ja asiakirjoja?
  • Mikäli asiakirja on täytetty kirjautumattomana, ei sitä valitettavasti löydy.
  • Asiakirjat on mahdollisesti tallennettu eri tunnuksilla kuin niillä tunnuksilla, joilla olet kirjautunut. Tarkista millä tunnuksilla olet kirjautunut.
  • Tarkista oman kansion lisäksi myös yrityksen kansio.
  • Mikäli asiakirja on tallennettu yrityksen kansioon, jossa on rajoitettu käyttöoikeus, ei asiakirja näy kaikille käyttäjille.
Miksi en voi kopioida kansiossani olevaa vanhaa lomaketta?

Mikäli lomake on poistunut käytöstä, ei sen kopioiminen välttämättä onnistu. Voit avata lomakkeen katselua varten. Suosittelemme täyttämään aina voimassa olevan asiakirjan.

Onko Sopimuslomake Net-palveluun vuosilisenssiä?

Mikäli yritys täyttää paljon asiakirjoja, on Sopimuslomake Net-palveluun mahdollista ostaa vuosilisenssi, joka mahdollistaa asiakirjojen täytön rajattomasti (on olemassa eri sopimustyyppejä).Voit pyytää tarjousta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miksi en löydä aikaisemmin tallennettu ja asiakirjoja?
  • Olet kirjautunut mahdollisesti eritunnuksilla kuin mille vuosilisenssi on asetettu. Vuosilisenssi asetetaan AINA henkilökohtaisille tunnuksille eli asiakirjojen rajaton täyttö ei toimi ryhmä-tai IP-tunnuksilla.
  • Riippuu sopimustyypistä. Vuosilisenssin piiriin kuuluu vain tietyt lomakkeet.
Miksi Sopimuslomake Net-palvelua ei kannata käyttää ryhmä- tai IP-tunnuksilla?

Sopimuslomake Net-palvelun käyttöryhmä- tai IP-tunnuksilla on tietoturvariski. Asiakkaille suositellaan aina henkilökohtaisten tunnusten käyttöä.

Tuotetiedon hallintapalvelu (aiemmin RT-urakoitsijan tuotetieto)
Kirjauduin sisään, mutta en näe työmaita, jotka minun pitäisi nähdä?

Tarkista, että olet kirjautunut oikealla käyttötunnuksella ja sinulla on käyttöoikeus kyseiseen työmaahan.

Varmista lisäksi seuraavat asiat:

  • Tuotetiedon hallintapalveluun tulee aina kirjautua henkilökohtaisella tunnuksella eikä organisaation yhteisellä IP-kirjautumisella.
  • Varmistathan, ettet ole kirjautuneena sisään muihin Rakennustiedon palveluihin esim. selaimen muilla välilehdillä.
  • Varmistathan, että olet kirjautunut sisään oikealla henkilökohtaisella tunnuksella, jos sinulla on niitä useita.
  • Mikäli nämä eivät auta, voit kokeilla selaimen välimuistin tyhjentämistä tai kirjautumista selaimen yksityistilaa käyttäen.
  • Muussa tapauksessa, olethan yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.
Miksi en saa tehtyä tuoteyhteenvetoa?

Tuoteyhteenveto on todella iso tiedosto ja tuoteyhteenvedon luominen voi kestää pidempään. Kannattaa hetken kuluttua yrittää uudestaan tai yrittää toisella koneella, jos mahdollista. Jos järjestelmä antaa virheilmoituksen vielä odottelun jälkeen, kannattaa katsoa yhteenvedon aikaleimasta, onko yhteenvedon luonti kuitenkin onnistunut. Järjestelmä voi onnistua tekemään yhteenvedon taustalla virheestä huolimatta.

Mikäli yhteenvedon luonti ei silti onnistu ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miten saan kopioitua projektin uudelle projektille?

Klikkaa urakka auki ja paina oikean laidan Katso kaikki tiedot -painiketta. Aukeavassa työmaan tiedot -valikossa kohdasta Perustiedot löytyy Lataa urakkapohjaksi-painike.

Tarkemmat kuvalliset löytyvät Tuotetiedon hallintapalvelun ohjeen sivulta 8: tiedostot.rakennustieto.fi/rturakoitsija/Urakoitsijan_tuotetieto_ohje.pdf

Kopioituvatko kaikki projektin tuotteet uudelle urakalle?

Kyllä, kaikki tuotteet kopioituvat uudelle projektille.

Miten Tuotetiedon hallintapalvelun on tarkoitus toimia?
En löytänyt vastausta kysymykseeni tältä sivulta enkä Tuotetiedon hallintapalvelun käyttöohjeesta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, autamme mielellämme. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Ympäristöpalvelut
Minkälaisiin kohteisiin Rakennustiedon ympäristöluokitusta voi käyttää?

Rakennustiedon ympäristöluokitusta voi käyttää toimitilojen ja palvelurakennusten sekä asuinkerrostalojen uudisrakentamisen ja peruskorjausten ympäristösuorituskyvyn arviointiin ja ohjaukseen. Olemassa olevien palvelurakennusten ympäristötehokkuutta ja käyttäjätyytyväisyyttä varten on myös olemassa kriteeristö, asuinrakennuksia varten kriteeristö on kehitteillä. Pien- ja rivitalojen uudisrakentamisen luokitukseen ja hankkeen ohjaukseen soveltuva kriteeristö on  parhaillaan pilotoinnissa.

Miksi kannattaa valita Rakennustiedon ympäristöluokitus?

Rakennustiedon ympäristöluokitus on kansallinen rakentamisen ja asumisen ympäristösuorituskyvyn luokitukseen ja ohjaamiseen kehitetty järjestelmä. Rakennustiedon ympäristöluokitus on suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan yhteistyössä kehittämä ja se hyödyntää parhaita suomalaisia rakennuskäytäntöjä sekä suomalaista lainsäädäntöä. Rakennustiedon ympäristöluokituksen perustana on eurooppalainen standardointi ja kriteeristö on yhteensopiva EU-taksonomian kanssa.

Mistä tunnistaa Rakennustiedon ympäristöluokituksen saaneen kohteen?

Rakennustiedon ympäristöluokitus on kansallinen rakentamisen ja asumisen ympäristösuorituskyvyn luokitukseen ja ohjaamiseen kehitetty järjestelmä. Rakennustiedon ympäristöluokitus on suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan yhteistyössä kehittämä ja se hyödyntää parhaita suomalaisia rakennuskäytäntöjä sekä suomalaista lainsäädäntöä. Rakennustiedon ympäristöluokituksen perustana on eurooppalainen standardointi ja kriteeristö on yhteensopiva EU-taksonomian kanssa.

Miten hankin Rakennustiedon EPD -selosteen?

EPD-selosteen tiedot pohjautuvat LCA-analyysiin (Life Cycle Assessment eli elinkaarianalyysi), joten selosteen hankkiminen alkaa tietojen keräämisellä ja LCA-analyysin teolla. Tässä kohtaa on jo hyvä tietää EPD:n tuleva julkaisija, jotta LCA-laskennassa otetaan huomioon julkaisijan laatimat tarkemmat ohjeet (PCR) ja tarvittavat tiedot.

Seuraava askel on, että tiedot esitetään standardin EN 15804 ja PRC ohjeiden mukaan selosteena, jonka sisältö varmennetaan ulkopuolisen verifioijan kanssa. Verifioitu seloste on se, minkä me sitten julkaisemme Rakennustiedossa. Lisää EPD-selosteista voit lukea täältä https://cer.rts.fi/epd-ymparistoseloste/  

Mitä EPD-seloste kertoo?

Nimi EPD-seloste tulee sanoista Environmental Product Declaration. EPD-selosteessa kerrotaan monipuolisesti tuotteen aikaansaamat vaikutukset ympäristölle ja eri luonnonvarojen käyttö lähtien raaka-aineiden hankkimisesta, muokkaamisesta ja kuljetuksista aina siihen, miten tuote rakennuksen purkamisen jälkeen saadaan kierrätettyä ja hyödynnettyä tai mitä vaikutuksia sen loppusijoittamisella on.

Tietojen pohjana on LCA-laskenta ja seloste käy läpi verifioinnin, mikä takaa selosteessa esitettyjen tietojen oikeellisuuden ja läpinäkyvyyden sekä sen, että selosteelle asetetut vaatimukset on täytetty. Jos halutaan tehdä luotettavaa laskentaa rakennuksen elinaikaisesta hiilijalanjäljestä tai muista vaikutuksista, EPD tarjoaa lähtötiedot tähän laskentaan.

Mitä hyötyä on EPD-selosteesta?

EPD-seloste antaa monipuolista, ulkopuolisen verifioijan varmentamaa tietoa tuotteen vaikutuksista ympäristölle ja eri luonnonvarojen käytöstä lähtien sen raaka-aineista, valmistamisesta ja ulottuen aina loppusijoitukseen ja kierrätykseen. EPD-ympäristöselosteen avulla rakennusurakoitsijat, rakennuttajat ja suunnittelijat ymmärtävät paremmin rakennustuotteisiin ja materiaaleihin liittyviä ympäristökysymyksiä. EPD-ympäristöseloste on tyypin III ympäristömerkki.

Eri ympäristöluokitukset antavat pisteitä EPD-selosteellisten materiaalien käytöstä. EPD-itsessään ei ota kantaa tuotteen hyvyyteen, mutta se tarjoaa läpinäkyvää ja varmennettua standardinmukaista tietoa eri vaikutuksien suuruudesta ja mahdollistaa rakennusten tai rakenneosien elinkaaren laskennan. Antamalla luotettavaa tietoa tuotteen ympäristövaikutuksista, voit valmistajana olla vaikuttamassa kehitykseen ympäristöystävällisempään suuntaan.  

Kuinka kauan M1-luokitus on voimassa ja kuka sitä voi hakea?

M1-luokitus on voimassa kolme vuotta kerrallaan. Jos tuotteiden koostumuksessa tai valmistusprosessissa ei ole tapahtunut muutoksia ensimmäisen luokitusjakson aikana, voi luokitukselle hakea yhden kolmevuotisen jatkokauden ilman uusintatestausta. Tuote on siis testattava M1-testausprotokollan mukaisesti vähintään kuuden vuoden välein.

Tuotteen tai valmistusprosessin muuttuessa testaustarpeen arvioi luokitustyöryhmä. M1-luokitusta vai hakea tuotteen valmistaja tai maahantuoja. Lisätietoja: https://ymparisto.rakennustieto.fi/rakennusmateriaalien-paastoluokitus/luokitusprosessi

Mistä tietää, onko tuote M1-luokiteltu?

M1-luokituksen saaneen tuotteen markkinoinnissa saa käyttää M1-logoa. Logoa saa käyttää vain luokiteltujen tuotteiden yhteydessä. Logolla ei saa viitata koko yritykseen tai tuotteisiin, joille ei ole myönnetty luokitusta. Jokaiselle M1-luokituksen saaneelle tuotteelle on myönnetty myös luokitustodistus, josta käy ilmi mille yritykselle ja tuotenimelle luokituksen käyttöoikeus on myönnetty sekä kuinka kauan luokitus on voimassa.

M1-luokiteltuja tuotteita voi myös hakea M1-tietokannasta yritys- tai tuotenimen sekä Talo 2000 -luokituksen avulla. Jos tuotetta ei löydy M1-tietokannasta, ei sillä ole voimassa olevaa M1-luokitusta. Jos epäilet M1-luokituksen väärinkäyttöä tai havaitset harhaanjohtavaa markkinointia, ilmoita siitä Rakennustiedolle.

Minkälaisille tuotteille M1-luokituksen voi saada?

Minkälaisille tuotteille M1-luokituksen voi saada?

  • rakennusmateriaalit (pois lukien puhtaasti ulkokäyttöön tarkoitetut materiaalit)
  • kiintokalusteet ja työtasot
  • ovet
  • päällystämättömät ja pehmusteettomat huonekalut
  • päällystetyt ja pehmustetut tuolit (työtuolit)

M1-luokituksen piiriin eivät kuulu:

  • sähkölaitteet
  • sohvat ja muut pehmustetut huonekalut
  • sisustustekstiilit
  • tiski- ja pesualtaat sekä wc-istuimet (paitsi tilanteessa, jossa allas on kiinteä osa kiintokalustetta)
  • urheilu- ja liikuntasalivarusteet