EtusivuFAQUsein kysytyt kysymykset
Usein kysytyt kysymykset
Palveluiden käyttö
Miksi en pääse kirjautumaan Rakennustiedon palveluun?
  • Väärä käyttäjätunnus. Jos käytössä useampi käyttäjätunnus, tarkista, että olet kirjautunut kyseisen palvelun tunnuksella.
  • Väärä kirjautumissivu/osoite: oikea osoite www.rakennustieto.fi
  • Lisenssi ei ole voimassa, ole yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.
  • Jos olet juuri saanut uuden käyttäjätunnuksen tai käyttöoikeuden palveluun, muutos on voimassa 24 h kuluttua ilman erillistä aktivointia. Ole yhteydessä asiakaspalveluun, jos haluat muutoksen voimaan heti.
Ketkä saavat käyttää omistamani lisenssin sisältöä?

Henkilökohtaiset lisenssit on tarkoitettu lisenssihaltijan käyttöön eikä lisenssinhaltija saa jakaa niiden sisältöjä ulkopuolisille.

Organisaatiolisenssillä lisenssihaltija voi käyttää Rakennustiedon palveluita (esim. ohjekortteja) omassa organisaatiossaan, mutta ei luovuttaa niitä muiden (kolmansien osapuolten) käyttöön. Kolmas osapuoli on taho, jolla on eri Y-tunnus kuin lisenssinhaltijan sopimuksessa tai tilausvahvistuksessa on mainittu. Poikkeuksena tästä ovat konsernisopimukset, joissa konsernin käyttöoikeus on erikseen sovittu sopimuksessa.

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Saako Rakennustiedon sisältöjä käyttää lähdemateriaalina esimerkiksi oppimateriaaleissa tai asiantuntijalausunnoissa?

Rakennustieto-konsernin julkaisut ovat tekijänoikeuslain alaisia ja niiden sisältöjen käyttöön muissa yhteyksissä tarvitaan julkaisijan, Rakennustietosäätiö RTS sr:n käyttölupa. Julkaisujen käytössä tulee noudattaa tekijänoikeuslain (404/1961, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404) säännöksiä ja RTS:n yleisiä käyttöoikeudenluovutusehtoja. Lupaa voi hakea käyttölupahakemuslomakkeella.

Olen juuri tehnyt lisenssitilauksen verkkokaupasta, saanko tunnukset heti käyttööni?

Käsittelemme uudet tilaukset arkisin klo 08:30 – 16 välisenä aikana. Pyrimme avaamaan lisenssin käyttöönne mahdollisimman pian.

Olen juuri rekisteröitynyt Rakennustiedon palveluun, toimivatko tunnukset heti?

Käyttäjähallinnassa tehtävissä muutoksissa kestää 24 tuntia aktivoitua. Olethan yhteydessä asiakaspalveluun, mikäli haluat tunnukset käyttöösi heti (ma-pe 08:30 – 16:00). Rakennustiedolla on tilapäisesti käytössä kaksi rinnakkaista lisenssienhallintajärjestelmää, jonka vuoksi muutoksien aktivoitumisessa kestää noin vuorokausi.

En pääse kirjautumaan IP-tunnuksella.

Jos olet etänä, tarkista onko VPN päällä? Jos olet toimistolla, pyydä yrityksen IT-tukihenkilöltä ajantasaiset IP-osoitteet. Toimita lista Rakennustiedolle, joka päivittää yrityksenne IP-tunnukset järjestelmäämme.

En saa ladattua korttia.

Tarkista mitkä kortistot käytössä ja mihin kortistoon ladattava kortti kuuluu.

En löydä tiettyä korttia.

Tarkista onko kortti korvattu tai peruttu. Hae arkistosta valitsemalla arkisto-haun hakuvalikon Tarkenna hakua -kohdasta.

Kuinka saan arkistoidun kortin käyttööni?

Jos sinulla on lisenssi, hae Tarkenna hakua -haun avulla kortti ja lataa se arkistosta. Jos käytössäsi ei ole lisenssiä, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Mistä voin ostaa yksittäisiä kortteja?

Yksittäiset kortit saa ostettua rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi. Täytettävät sopimuslomakkeet voi ostaa sopimuslomake.net-palvelusta. KH-asuntokaupan lomakkeet saa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Mistä saan tilattua KH-asuntokaupan lomakkeita?

KH-asuntokaupan lomakkeet ovat tilattavissa asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Kirjat
Mistä voin ostaa Rakennustiedon kirjoja?

Kirjoja voit tilata verkosta Rakennustietokaupasta www.rakennustietokauppa.fi  Rakennustietokauppaa ja kirjojen välitystä hallinnoi Kirjanvälitys Oy. Mikäli asia koskee kirjojen toimitusta tai laskutusta, olettehan yhteydessä Kirjavälitys Oy:n asiakaspalveluun. Muissa kirjoihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun.

Sopimuslomake Net
Olen rekisteröitynyt uudeksi käyttäjäksi. Miksi tunnukseni eivät toimi heti?

Rakennustiedolla on käytössä toistaiseksi kaksi rinnakkaista järjestelmää, joiden välinen tiedonsiirto tapahtuu kerran vuorokaudessa. Näin ollen uudessa rekisteröitymisessä saattaa kestää useita tunteja. Ota yhteyttä asiakaspalveluun, mikäli haluat käyttäjätunnuksen voimaan heti. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401,asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos salasanasi on päässyt unohtumaan, saat uuden salasanan kirjautumissivun Unohtuiko salasana? -linkistä.

Asiakirjan lataus ei onnistunut oston yhteydessä. Mitä teen?

Mikäli oston yhteydessä ilmenee tekninen vika, ja et saa ladattua asiakirjaa koneellesi, kokeile kirjautua ulos palvelusta ja takaisin sisälle. Asiakirja löytyy omasta/yrityksen kansiosta, riippuen tallennuspaikasta.

Asiakirjaa ei välttämättä löydy, mikäli et ollut kirjautuneena palveluun täyttäessäsi lomaketta. Ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Minne asiakirjani tallentuvat?

Asiakirjat tallentuvat omaan kansioon, jos olet kirjautunut palveluun. Oma kansio on ensisijainen tallennuspaikka, josta löytyvät sekä maksetut että keskeneräiset asiakirjat. Mikäli et ole kirjautunut palveluun, asiakirjat eivät tallennu minnekään. Vaarana on asiakirjan katoaminen ennen maksamista teknisen vian ilmetessä.

Miten löydän uusimman asiakirjan?

Asiakirjat tallentuvat omaan kansioon, jos olet kirjautunut palveluun. Oma kansio on ensisijainen tallennuspaikka, josta löytyvät sekä maksetut että keskeneräiset asiakirjat. Mikäli et ole kirjautunut palveluun, asiakirjat eivät tallennu minnekään. Vaarana on asiakirjan katoaminen ennen maksamista teknisen vian ilmetessä.

Ostin asiakirjan. Miten saan sen täytettyä?

Asiakirja täytetään AINA ennen maksua. Maksun jälkeen asiakirjaa ei saa enää muokattua.

Miten asiakirja kopioidaan?

Asiakirja täytetään AINA ennen maksua. Maksun jälkeen asiakirjaa ei saa enää muokattua.

Miten nimeän asiakirjan uudelleen?

Asiakirjan uudelleen nimeäminen poistaa asiakirjan alkuperäisen nimen. Tee tarvittaessa kopio asiakirjasta ja nimeä kopio uudelleen, jos haluat säilyttää alkuperäisen tiedoston nimen. Avaa asiakirja Asiakirjan täyttöön-painiketta painamalla ja kirjoita Nimi-kenttään uusi nimi ja paina Tallenna-painiketta.

Miten jatkan keskeneräisen lomakkeen täyttämistä?

Kaikki asiakirjat löytyvät ensisijaisesti omasta kansiosta, ellet ole tallentanut niitä yrityksen tai muuhun kansioon. Asiakirjan täyttämistä pääsee jatkamaan painamalla asiakirjan nimeä ja sen jälkeen Asiakirjan täyttöön-painiketta.

Miten voin esikatsella keskeneräistä lomaketta?

Asiakirjan voi ladata pdf-muodossa esikatselua varten Esikatsele-painiketta painamalla. Painike löytyy asiakirjan oikeasta yläkulmasta. Kun pdf:ssä näkyy Luonnos-vesileima, on kyseessä maksamaton asiakirja.

Mistä tiedän onko asiakirja vielä muokattavissa?

Jokaisen lomakkeen edessä on pieni paperi-kuvake, jossa on joko kaksi viivaa tai pdf:n logo. Kaksi viivaa tarkoittaa, että kyseessä on luonnos eli asiakirjaa voi vielä muokata. Pdf:n logo tarkoittaa, ettei asiakirjaa voi enää muokata. Myös painamalla asiakirjan otsikkoa selviää, onko kyseessä luonnos tai maksettu asiakirja. Maksettu asiakirja tallentuu heti koneelle, kun taas keskeneräisessä asiakirjassa tulee eteen Asiakirjan täyttöön-painike.

Miksi Sopimuslomake Net ei suostu tallentamaan täyttämääni asiakirjaa?

Asiakirjat tallentuvat ainoastaan, kun olet kirjautunut palveluun. Vältä asiakirjaa täyttäessäsi erikoismerkkejä ja muista painaa Tallenna-painiketta säännöllisin väliajoin. Älä jätä tallentamista vain automaattisen tallentamisen varaan. Huonoimmassa tapauksessa suurin osa jo täytetystä tiedosta häviää. Tällöin suositellaan asiakirjan sulkemista ja uudelleen avaamista. Hävinnyttä tietoa ei saa palautettua.

Miten saan kuitin ostoksestani?

Kuitit kortti- ja verkkopankkiostoista löytyvät Oma tili -> Saldo-> Maksutapahtumat-välilehdeltä. Ostoista, jotka on tehty saldolla ei löydy kuittia, vaan tieto löytyy Oma tili -> Saldo-> Tilitapahtumat-välilehdeltä.

Miten saan ladattua saldoa?

Saldoa voi ostaa kirjautumalla Sopimuslomake Net-palveluun. Oma tili -> Saldo -> Osta lisää. Saldo-oston voi maksaa MobilePay:llä, kortilla tai verkkopankissa. Maksun vastaanottajana näkyy Paytrail Oyj. Mikäli haluat maksaa laskulla, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miksi en löydä aikaisemmin tallennettu ja asiakirjoja?
  • Mikäli asiakirja on täytetty kirjautumattomana, ei sitä valitettavasti löydy.
  • Asiakirjat on mahdollisesti tallennettu eri tunnuksilla kuin niillä tunnuksilla, joilla olet kirjautunut. Tarkista millä tunnuksilla olet kirjautunut.
  • Tarkista oman kansion lisäksi myös yrityksen kansio.
  • Mikäli asiakirja on tallennettu yrityksen kansioon, jossa on rajoitettu käyttöoikeus, ei asiakirja näy kaikille käyttäjille.
Miksi en voi kopioida kansiossani olevaa vanhaa lomaketta?

Mikäli lomake on poistunut käytöstä, ei sen kopioiminen välttämättä onnistu. Voit avata lomakkeen katselua varten. Suosittelemme täyttämään aina voimassa olevan asiakirjan.

Onko Sopimuslomake Net-palveluun vuosilisenssiä?

Mikäli yritys täyttää paljon asiakirjoja, on Sopimuslomake Net-palveluun mahdollista ostaa vuosilisenssi, joka mahdollistaa asiakirjojen täytön rajattomasti (on olemassa eri sopimustyyppejä).Voit pyytää tarjousta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30-16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miksi en löydä aikaisemmin tallennettu ja asiakirjoja?
  • Olet kirjautunut mahdollisesti eritunnuksilla kuin mille vuosilisenssi on asetettu. Vuosilisenssi asetetaan AINA henkilökohtaisille tunnuksille eli asiakirjojen rajaton täyttö ei toimi ryhmä-tai IP-tunnuksilla.
  • Riippuu sopimustyypistä. Vuosilisenssin piiriin kuuluu vain tietyt lomakkeet.
Miksi Sopimuslomake Net-palvelua ei kannata käyttää ryhmä- tai IP-tunnuksilla?

Sopimuslomake Net-palvelun käyttöryhmä- tai IP-tunnuksilla on tietoturvariski. Asiakkaille suositellaan aina henkilökohtaisten tunnusten käyttöä.

RT-urakoitsijan tuotetieto
Kirjauduin sisään, mutta en näe työmaita, jotka minun pitäisi nähdä?

Tarkista, että olet kirjautunut oikealla käyttötunnuksella ja sinulla on käyttöoikeus kyseiseen työmaahan.

Varmista lisäksi seuraavat asiat:

  • RT-urakoitsijan tuotetietoon tulee aina kirjautua henkilökohtaisella tunnuksella eikä organisaation yhteisellä IP-kirjautumisella.
  • Varmistathan, ettet ole kirjautuneena sisään muihin Rakennustiedon palveluihin esim. selaimen muilla välilehdillä.
  • Varmistathan, että olet kirjautunut sisään oikealla henkilökohtaisella tunnuksella, jos sinulla on niitä useita.
  • Mikäli nämä eivät auta, voit kokeilla selaimen välimuistin tyhjentämistä tai kirjautumista selaimen yksityistilaa käyttäen.
  • Muussa tapauksessa, olethan yhteydessä Rakennustiedon asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.
Olen rekisteröitynyt uudeksi käyttäjäksi. Miksi tunnukseni eivät toimi heti?

Rakennustiedolla on käytössä toistaiseksi kaksi rinnakkaista järjestelmää, joiden välinen tiedonsiirto tapahtuu kerran vuorokaudessa. Näin ollen uudessa rekisteröitymisessä saattaa kestää useita tunteja. Ota yhteyttä asiakaspalveluun, mikäli haluat käyttäjätunnuksen voimaan heti. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miksi en saa tehtyä tuoteyhteenvetoa?

Tuoteyhteenveto on todella iso tiedosto ja tuoteyhteenvedon luominen voi kestää pidempään. Kannattaa hetken kuluttua yrittää uudestaan tai yrittää toisella koneella, jos mahdollista. Jos järjestelmä antaa virheilmoituksen vielä odottelun jälkeen, kannattaa katsoa yhteenvedon aikaleimasta, onko yhteenvedon luonti kuitenkin onnistunut. Järjestelmä voi onnistua tekemään yhteenvedon taustalla virheestä huolimatta.

Mikäli yhteenvedon luonti ei silti onnistu ota yhteyttä asiakaspalveluun. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.

Miten saan kopioitua projektin uudelle projektille?

Klikkaa urakka auki ja paina oikean laidan Katso kaikki tiedot -painiketta. Aukeavassa työmaan tiedot -valikossa kohdasta Perustiedot löytyy Lataa urakkapohjaksi-painike.

Tarkemmat kuvalliset löytyvät Rt-urakoitsijan tuotetieto -ohjeen sivulta 8: tiedostot.rakennustieto.fi/rturakoitsija/Urakoitsijan_tuotetieto_ohje.pdf

Kopioituvatko kaikki projektin tuotteet uudelle urakalle?

Kyllä, kaikki tuotteet kopioituvat uudelle projektille.

Miten RT-urakoitsijan tuotetieto palvelun on tarkoitus toimia?
En löytänyt vastausta kysymykseeni tältä sivulta enkä RT-urakoitsijan käyttöohjeesta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, autamme mielellämme. Avoinna arkisin klo 8.30–16.00. Puh. 020 7476 401, asiakaspalvelu@rakennustieto.fi.